Show simple item record

dc.contributor.authorAguilar, Nadiasv
dc.contributor.authorFarester, Kevinsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:16Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:16Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21589
dc.description.abstractBarnens bakgrund och erfarenheter spelar en viktig roll i deras utvecklingsprocess. Enligt läroplanen är det skolans uppgift att ge barnet god stimulans för dess livslånga lärande. Idag arbetar allt fler pedagoger i en mångkulturell miljö där de möter barn med olika bakgrunder och förutsättningar. Utifrån detta blev det vårt syfte med examensarbetet att belysa några pedagogers tankar kring och deras erfarenheter om hur de arbetar gentemot mångkulturalitet i skolan. Uppsatsen bygger på sju kvalitativa intervjuer med pedagoger som jobbar i tre olika skolor inom Storgöteborg. Med vår undersökning ville vi ta reda på hur pedagoger i dagens skola uppfattar begreppet mångkulturalitet samt hur de anpassar sina arbetssätt i en mångkulturell lärande miljö. Resultatet av våra intervjuer visade att de flesta pedagogerna var mycket positiva med mångkulturalitet. Ett annat resultat som denna undersökning förtydligade var att pedagoger som arbetar i ett mångkulturellt område upplever dilemman dagligen, resurserna räcker inte till för att kunna jobba tillräckligt med mångkulturalitet som är en självklarhet i dagens samhälle idag. Kommer skolor runt om i Sverige lyckas med sina uppgifter när staten sparar pengar och resurserna tynar? När antalet elever i varje klass ökar medan antalet vuxna minskar? Denna fråga väcktes under arbetet hos oss.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKultursv
dc.subjectmsv
dc.title”Mångkulturalitet” Begreppets uppfattning och dess påverkan i vardagsarbetet i skolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record