dc.contributor.author | Aguilar, Nadia | sv |
dc.contributor.author | Farester, Kevin | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:30:16Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:30:16Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21589 | |
dc.description.abstract | Barnens bakgrund och erfarenheter spelar en viktig roll i deras utvecklingsprocess. Enligt läroplanen är det
skolans uppgift att ge barnet god stimulans för dess livslånga lärande. Idag arbetar allt fler pedagoger i en
mångkulturell miljö där de möter barn med olika bakgrunder och förutsättningar. Utifrån detta blev det vårt syfte
med examensarbetet att belysa några pedagogers tankar kring och deras erfarenheter om hur de arbetar gentemot
mångkulturalitet i skolan.
Uppsatsen bygger på sju kvalitativa intervjuer med pedagoger som jobbar i tre olika skolor inom Storgöteborg.
Med vår undersökning ville vi ta reda på hur pedagoger i dagens skola uppfattar begreppet mångkulturalitet samt
hur de anpassar sina arbetssätt i en mångkulturell lärande miljö.
Resultatet av våra intervjuer visade att de flesta pedagogerna var mycket positiva med mångkulturalitet. Ett
annat resultat som denna undersökning förtydligade var att pedagoger som arbetar i ett mångkulturellt område
upplever dilemman dagligen, resurserna räcker inte till för att kunna jobba tillräckligt med mångkulturalitet som
är en självklarhet i dagens samhälle idag.
Kommer skolor runt om i Sverige lyckas med sina uppgifter när staten sparar pengar och resurserna tynar? När
antalet elever i varje klass ökar medan antalet vuxna minskar? Denna fråga väcktes under arbetet hos oss. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Kultur | sv |
dc.subject | m | sv |
dc.title | ”Mångkulturalitet” Begreppets uppfattning och dess påverkan i vardagsarbetet i skolan. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |