Att beröra taktilt
Abstract
Rapportnr:VT09-611-00
Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete har varit att ur ett pedagogiskt perspektiv
genom kvalitativa intervjuer undersöka hur sju pedagoger i förskola och skola
värderar taktil beröring och ser på att arbeta med detta. De grundläggande
frågorna vi valt är dessa: Vilka reflektioner har pedagogerna över sin egen
taktila beröring med barnen? Hur värdesätter pedagogerna den taktila beröringen
i den pedagogiska verksamheten? Hur resonerar pedagogerna kring att arbeta
aktivt med detta? Slutligen frågade vi oss: Hur problematiserar pedagogerna
arbete kring taktil beröring? Vi har utfört studien genom en kvalitativ
intervjuundersökning och sedan analyserat resultaten med ett hermeneutiskt
förhållningssätt. De intervjuade var alla pedagoger med olika befattning och
arbetade inom skol- och förskoleverksamheten. Efter gjord analys kan vi
konstatera att dessa pedagoger värderar den taktila beröringen högt och
reflekterar över den spontana taktila beröringen som sker i vardagen. Dock
kunde vi se att trots den positiva inställningen var det få av dem som valde att
arbeta aktivt med taktil beröring. Vi tror att detta beror på att det råder en brist
på kunskap inom den taktila beröringens betydelse för barnets utveckling och
lärande och att detta i sin tur leder till att de inte är medvetna om vilka effekter
den taktila beröringen kan ge barnet och barngruppen. Vi uppfattade även att
samhällets syn på nära kontakt och taktil beröring spelar en betydande roll i hur
man arbetar med det. Vi noterade en rädsla hos pedagogerna att arbetet kring
detta skulle kunna uppfattas fel. Slutligen kan vi sammanfatta vi det hela med att
pedagogernas inställning till taktila beröring ur tre aspekter som alla flyter
samman dessa kallar vi: Taktil beröring som metod, taktil beröring som
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Väisänen, Kristina
Andersson, Marie
Keywords
Pedagogisk verksamhet
taktil ber
Language
sv