Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Erikasv
dc.contributor.authorMorisbak, Trinesv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:22Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:22Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21595
dc.description.abstractProblemformuleringar • Hur arbetar och förhåller sig de utvalda pedagogerna till barn som har koncentrationssvårigheter för att dessa skall utveckla social kompetens? • Om och på vilket sätt kan barn med koncentrationssvårigheter stödjas i att utveckla social kompetens? Teorier Till vår undersökning har vi använt oss av det sociokulturella perspektivet och fenomenografin, eftersom det var de lämpligaste teorierna för vårt syfte. Metod Vi har gjort en undersökning i form av en kvalitativ intervjustudie, med sex intervjuade pedagoger, varav en är utbildad specialpedagog, en är utbildad till lärare och de övriga är förskollärare, alla verksamma inom förskolan. Resultat Resultaten visade att pedagogerna till trots för visat engagemang inte alltid nått upp till vad styrdokument och forskningsresultat föreskriver i arbetet för att stödja barn med koncentrationssvårigheter i att utveckla social kompetens. Men att den person som var utbildad till specialpedagog i mycket större utsträckning hade god insikt i läroplanen för förskolans innehåll och intentioner. Detta resultat innebär att det vore av godo om personalen inom förskoleverksamheten i större utsträckning får vidareutbildning inom dettasv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKoncentrationssvsv
dc.titleKoncentrationssvårigheter och social kompetens i förskolan. Svårigheter eller möjligheter?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record