dc.description.abstract | Problemformuleringar
• Hur arbetar och förhåller sig de utvalda pedagogerna till barn som har koncentrationssvårigheter
för att dessa skall utveckla social kompetens?
• Om och på vilket sätt kan barn med koncentrationssvårigheter stödjas i att utveckla social
kompetens?
Teorier
Till vår undersökning har vi använt oss av det sociokulturella perspektivet och fenomenografin, eftersom
det var de lämpligaste teorierna för vårt syfte.
Metod
Vi har gjort en undersökning i form av en kvalitativ intervjustudie, med sex intervjuade pedagoger, varav
en är utbildad specialpedagog, en är utbildad till lärare och de övriga är förskollärare, alla verksamma
inom förskolan.
Resultat
Resultaten visade att pedagogerna till trots för visat engagemang inte alltid nått upp till vad styrdokument
och forskningsresultat föreskriver i arbetet för att stödja barn med koncentrationssvårigheter i att utveckla
social kompetens. Men att den person som var utbildad till specialpedagog i mycket större utsträckning
hade god insikt i läroplanen för förskolans innehåll och intentioner. Detta resultat innebär att det vore av
godo om personalen inom förskoleverksamheten i större utsträckning får vidareutbildning inom detta | sv |