Vad är lärares och elevers bild av hälsa inom ämnet idrott och hälsa?
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vår studie var att vi ville undersöka hur några lärare i grundskolans tidigare år arbetar med
hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa, samt några elevers syn på hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa.
Vi valde att använda oss av intervjuer som insamlingsmetod för att ta reda på hur lärare och elever definierar
hälsobegreppet, om de intervjuade lärarna ansåg att de hade den kompetens som behövs för att arbeta med
hälsoperspektivet inom idrott och hälsa samt om det skett någon förändring när det gäller att undervisa kring
hälsa. När vi gjort intervjuerna valde vi att i största möjliga mån ställa samma frågor till lärare och elever för att
på så vis jämföra svaren mot varandra.
Vi kom fram till att de intervjuade lärarna och elevernas bild av hälsoundervisningen skilde sig en del åt. Lärarna
tog mestadels upp de fysiska aspekterna av hälsa medan eleverna även tog upp den sociala aspekten av hälsa då
de menade på att kamratskap var viktigt för att uppnå en god hälsa. Undersökningen kan fungera som en
riktningsvisare för lärare inom idrott och hälsa, då vår studie visar på att hälsoaspekten ofta faller i glömska på
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Storm, Jonas
Ahlgren, Joakim
Tannerfors, Henrik
Keywords
Idrott och h
Language
sv