dc.description.abstract | Sammanfattning:
Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn och
vuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö.
Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur pedagogernas barnsyn speglas i inomhusmiljö och
material, då inom de tre alternativa pedagogiska inriktningarna; Reggio Emiliafilosofin, Waldorf- och
Montessoripedagogiken. Vilka likheter och skillnader har vi kunnat finna i de olika inriktningarna och
då i förhållande till aktuell forskning och läroplanen?
Vi har som metod använt oss utav frågeformulärsundersöking, observationsstudie samt samtal med
pedagoger. Inför observationerna och samtalen inhämtades kunskap i litteratur och artiklar över de
olika inriktningarna. Sammanlagt resulterade det i besök av 1 olika förskolor, och frågeformulärssvar
från 43 pedagoger.
Johansson (005) belyser tre teman inom pedagogers barnsyn. Dessa avser att barn är medmänniskor,
vuxna vet bättre och barn är irrationella. I resultatet fann vi likheter mellan de tre inriktningarna i vår
studie och Johanssons teman samt hur dessa speglas i miljön.
Vi anser att det har stor betydelse för läraryrket att man som, blivande lärare, reflekterar kring sitt eget
förhållningssätt till barn och inte köper ett färdigt koncept i en pedagogik eller en filosofi utan att
kritiskt granska och skapa sig en egen uppfattning. Förhållningssättet i sin tur kommer att påverka
barns erfarenheter, utveckling och lärande, förhoppningsvis i positiv riktning. | sv |