• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av rektorers tankar kring mångfald

Abstract
Sammanfattning Uppsatsens syfte är att undersöka fyra skolledares förståelse kring mångfald. Idag ska skolan vara för alla och mångfald är ett begrepp som förekommer enligt styrdokumenten som något eftersträvansvärt. Men då styrdokumenten tolkas och omsätts i skolarbete kan mångfald få olika innebörder på olika skolor. Rektor är den som har det yttersta ansvaret för verksamheten och har också inflytande över utformningen - hur begreppet tolkas och värderas och hur det påverkar det vardagliga arbetet i skolan. Frågeställningarna är: • Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till eleverna? • Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till personalfrågor? • Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till undervisningen? Studien är kvalitativ och bygger på tidigare forskning, rapporter och utredningar, samt på öppna, riktade intervjuer med rektorer på skolor med skiftande upptagningsområden. Resultatet visar att rektorerna talar om mångfald på liknande sätt. De har en bred definition där mångfald handlar om olikheter på flera sätt utifrån etnicitet, funktionshinder, livsstilar m.m. där alla ska tas tillvara på och respekteras, med lika värde. Det visade sig att mångfald tolkades på olika sätt beroende på kontext. Rektorernas syn på mångfald kunde förändras beroende på om de talade om elevsammansättning, personalfrågor eller undervisningens utformning. Studien har betydelse då den belyser olika sätt att artikulera sig kring mångfaldsfrågor. Det är viktigt att öka medvetenheten kring dessa aspekter då intentionen om mångfald och en skola för alla kräver en anpassning av skolan och inte enbart av eleverna. Vid förändring och utveckling av verksamheten krävs att uppfattningar och värderingar lyfts fram och den dominerande diskursen kring mångfald behöver synliggöras. Förhoppningen är, genom en större insikt, att inte svårupplösta och stereotypa kategoriseringar bildas, kring varken etnicitet,
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21599
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21599_1.pdf (374.3Kb)
Date
2009
Author
Fremén, Marina
Keywords
m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV