Show simple item record

dc.contributor.authorLagervall, Sarasv
dc.contributor.authorWargren, Annasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:32Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:32Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21605
dc.description.abstractSyftet med undersökningen är att förstå två aspekter som påverkar den pedagogiska verksamheten med toddlare i förskolan: Det personliga och Det strukturella. Frågeställningarna är: vilka diskurser kan spåras i pedagogers tankar om toddlare och förskoleverksamhet, och vilka strukturella aspekter möjliggör eller omöjliggör att pedagogers tankar kan förverkligas i verksamheten? Vår undersökning har syftat till att förstå utsagor och handlingar och den teoretiska utgångspunkten är hermeneutiken. Hermeneutiken kompletteras och fördjupas med hjälp av livsvärldsteorin och begreppen diskurs, makt, subjekt och intersektionalitet. Undersökningsgruppen består av två grupper/hemvister på två förskolor i en stadsdel i Göteborgs Stad. Insamlingen av datamaterial har gjorts med hjälp av direktobservationer och kvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer på förskolorna. Det som vi har uppfattat som mest betydelsefullt för verksamheten har lyfts fram inom olika teman. Aspekten: Det personliga ryms inom tre teman: Personliga tankar om toddlare, Strävan mot trygghet/lugn och Motstånd. Aspekten: Det strukturella ryms inom tre teman: Förskolan som organisation, Ett gemensamt tänk och Samarbete. Vad den här uppsatsen visar är att en förskoleverksamhet påverkas av så mycket mer än den enskilda pedagogen, och vad pedagogen kan och vill åstadkomma. Det personliga: pedagogens kompetens, tankar, idéer, är bara en liten del av den stora helheten. Det personliga är aspekten som utgör grunden för vilket förhållningssätt och vilket arbetssätt som den enskilda pedagogen strävar mot. Det strukturella är aspekten som kan möjliggöra eller omöjliggöra detta förhållningssätt och arbetssätt. När vi ser på arbetet i förskolan utifrån livsvärldsperspektivet handlar det om att pedagogerna som enskilda subjekt, som levda kroppar, ska mötas i en gemensam livsvärld som är förskolan. Resultatet av vår undersökning pekar på vikten av att skapa verklig förståelse försv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHermeneutiksv
dc.subjectlivsvsv
dc.titleDet personliga och Det strukturella – en undersökning av aspekter som påverkar förskoleverksamheten med toddlare.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record