dc.description.abstract | pedagogisk dokumentation, reflektioner, synliggörande, pedagogiskt arbete, Reggio Emilia
Sammanfattning:
Under vår högskole- och verksamhetsförlagda utbildning har vi blivit intresserade av pedagogisk
dokumentation. Vi har upplevt att det genomförs och används på olika sätt och trots att vi anser
att det är en väldigt viktig metod för barnens och pedagogernas utveckling ses den ofta som en
last. Vårt intresse har varit att se hur pedagogerna använder dokumentationerna i syftet för barns
och egen professionell utveckling. Vårt mål är bland annat att få fördjupad kunskap om ämnet
som kan leda oss till att finna vägar som underlättar dokumentation och gör det till ett roligt och
lärorikt sätt för lärandet. Vårt syfte är att se hur den bidrar till att pedagogen kan se barnets
individuella intressen, barnets utveckling samt bidra till ett utmanande pedagogiskt arbete. Som
metod valde vi enkätundersökning i 4 förskolor och self-reportundersökning genomförda av fyra
förskollärare. Vid formulering av enkät- och self-reportfrågorna utgick vi från litteraturen vi
redovisar i uppsatsen samt uppsatsens syfte och frågeställningar. Vi försäkrade samtliga
pedagoger som deltog i vår undersökning att de får vara anonyma.
Resultatet som vi har kommit fram till är att pedagogisk dokumentation är ett viktigt verktyg i
det pedagogiska arbetet som dessutom behöver mer prioritering. Det har visat sig att samtliga
pedagoger använder dokumentation men den blir sällan till en pedagogisk dokumentation i syftet
att bidra till barnens och pedagogens utveckling. De använder olika verktyg för att dokumentera
så som videokamera, digitalkamera, barnens egna teckningar, IUP och loggbok. Vår studie har
gett oss en bredare kunskap om ämnet och vi är medvetna om betydelsen av pedagogisk
dokumentation. Detta är ett viktigt redskap att klara ansvaret som en yrkesverksam pedagog
måste hantera. | sv |