Show simple item record

dc.contributor.authorIqbal, Shahnazsv
dc.contributor.authorNovelly, Elisabetasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:37Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:37Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21610
dc.description.abstractpedagogisk dokumentation, reflektioner, synliggörande, pedagogiskt arbete, Reggio Emilia Sammanfattning: Under vår högskole- och verksamhetsförlagda utbildning har vi blivit intresserade av pedagogisk dokumentation. Vi har upplevt att det genomförs och används på olika sätt och trots att vi anser att det är en väldigt viktig metod för barnens och pedagogernas utveckling ses den ofta som en last. Vårt intresse har varit att se hur pedagogerna använder dokumentationerna i syftet för barns och egen professionell utveckling. Vårt mål är bland annat att få fördjupad kunskap om ämnet som kan leda oss till att finna vägar som underlättar dokumentation och gör det till ett roligt och lärorikt sätt för lärandet. Vårt syfte är att se hur den bidrar till att pedagogen kan se barnets individuella intressen, barnets utveckling samt bidra till ett utmanande pedagogiskt arbete. Som metod valde vi enkätundersökning i 4 förskolor och self-reportundersökning genomförda av fyra förskollärare. Vid formulering av enkät- och self-reportfrågorna utgick vi från litteraturen vi redovisar i uppsatsen samt uppsatsens syfte och frågeställningar. Vi försäkrade samtliga pedagoger som deltog i vår undersökning att de får vara anonyma. Resultatet som vi har kommit fram till är att pedagogisk dokumentation är ett viktigt verktyg i det pedagogiska arbetet som dessutom behöver mer prioritering. Det har visat sig att samtliga pedagoger använder dokumentation men den blir sällan till en pedagogisk dokumentation i syftet att bidra till barnens och pedagogens utveckling. De använder olika verktyg för att dokumentera så som videokamera, digitalkamera, barnens egna teckningar, IUP och loggbok. Vår studie har gett oss en bredare kunskap om ämnet och vi är medvetna om betydelsen av pedagogisk dokumentation. Detta är ett viktigt redskap att klara ansvaret som en yrkesverksam pedagog måste hantera.sv
dc.language.isosvsv
dc.titlePedagogisk dokumentation i förskolan Elisabeta Novellysv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record