Barns samlärande i leken
Abstract
Sammanfattning
En dag på förskolan kan se olika ut för barnen, men det som kan vara lika för alla barn i förskolan är att det
alltid pågår någon slags lek i deras vardag. Vår studie kommer därför att handla om barns samlärande i
leken.
Syfte
Vårt syfte med studien var att undersöka barns samlärande i lek. Detta har vi gjort genom att med hjälp av
videoinspelningar, observera barn i lek.
Metod
Vi har gjort en observationsstudie, där vi använde oss av videoinspelningar kompletterade med
observationer med hjälp av papper och penna. Vi valde att utföra observationerna på två olika förskolor där
två avdelningar ingick i vår undersökning. Sammanlagt studerades 5 barn.
Resultat
I resultatdelen behandlar vi tre olika delmoment i leken vilka är: att lära av varandra i leken, lekteman och
barn lär av varandra i lekens konflikter. I denna del beskriver vi de observerade situationerna som vi sedan
analyserar. Det resultat vi har kommit fram till i denna studie är att kommunikation och samarbete är en
central del i leken. De lekteman som framkom är de som speglar barns vardag som bl.a. familjlekar. Vi kom
även fram till att i konfliktsituationer får barn känna empati och visa respekt för andras känslor och de får
utveckla den självständiga delen som individ genom att de bl.a. får visa hur de känner i en viss situation.
Studiens betydelse för läraryrket
Vi tror att vår studie kan ha betydelse för läraryrket genom att den på ett konkret sätt visar hur barn lär i
leken, vad vi kallar samlärande och hur stor betydelse det har för barns utveckling. Vi tror att vår studie kan
hjälpa pedagoger att få större inblick i teman som utspelar sig i barns lek.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Meza Rivas, Jessica
Shahraki, Anoush
Keywords
Saml
Language
sv