dc.contributor.author | Andersson, Göran | sv |
dc.contributor.author | Cider, Roland | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:30:46Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:30:46Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21619 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna fallstudie är att undersöka hur elever upplevt ett nytt arbetssätt och hur lärare
menar att dom lyckats med förändringsarbetet. Frågeställningarna vi har är: Innebär
kärnämnesintegreringen att eleverna har fått ett större intresse för skolarbetet? Upplever lärarna
att syftet med kärnämnesintegrering har uppnåtts eller är på väg att uppnås? Vad anser lärare och
elever att man kan göra för att ytterligare utveckla skolarbetet? Dessa frågor har vi studerat
genom en kvalitativ fallstudie inspirerad av ett hermeneutiskt förhållningssätt. Vi har genomfört
djupintervjuer med tre lärare och fem elever om deras upplevelser kring skolan, Företagsidén
och förändringarna. Resultatet var att det fanns en positiv inställning till den grundläggande
strukturen, att första året med Företagsidén varit relativt framgångsrikt men att ett bristande
samarbete och försiktigt förhållningssätt till Företagsidén har gjort att den inte framstått som
särskilt tydlig för eleverna. Det framkom att lärarna hade stora visioner och visade tydliga
tecken på samarbetsvilja. Dock saknades kraft att driva arbetet framåt. Erfarenheter från detta
projekt pekar mot att det är viktigt att man som lärare är öppen för dialoger och samarbeten. I
linje med detta framstår det som positivt om lärare inte håller för hårt i sin expertkunskap och | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | skolutveckling | sv |
dc.title | Projekt Företagsidén, En fallstudie i kärnämnesintegrering | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |