• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur lär sig elever läsa och skriva? En intervjuundersökning med fem lärare om den tidiga skriftspråksundervisningen

Abstract
Undersökningsproblem Under lärarutbildningen har vi läst om skriftspråksundervisning och kommit i kontakt med forskning, samt läs- och skrivinlärningsmetoder. I teorin finns tydliga avgränsningar som inte finns i praktiken. Därför har vi valt att undersöka hur skriftspråksundervisning praktiseras. Vi har genomfört en kvalitativ intervjuundersökning med fem lärare om deras inledande läs- och skrivundervisning. Undersökningen har främst inriktat sig på hur lärarna kombinerar metoder och arbetssätt samt hur de anpassar metoderna utefter elevernas olika behov. Metod och genomförande Då vi var ute efter kvalitéer och inriktade oss på lärarnas egna tankar och reflektioner, valde vi en kvalitativ intervjuundersökning. För att säkerställa likvärdigheten i resultaten använde vi en frågeguide. Vi spelade in samtliga intervjuer och transkriberade dem i sin helhet. Då vi valde en kvalitativ undersökning sökte vi en bredd i resultaten, därför har urvalet varit inriktat på att söka skolor med olika upptagningsområden och pedagogiska profileringar. I rapporten har vi avidentifierat respondenter och skolor av etisk hänsyn. Rapporten riktar sig främst till lärarstudenter och verksamma lärare. Resultat I resultatet beskriver vi fem lärares arbetssätt. Vi har delat upp resultatet i hur de genomför läs- och skrivundervisningen och hur de anpassar sitt arbetssätt, samt vilka hjälpmedel de använder. Trots att de på flera sätt arbetade olika, kunde vi se stora likheter. De största likheterna var hur de betonade vikten av att utgå ifrån eleverna. Samtliga lärare gjorde även stora ansträngningar för att stimulera eleverna till läsning och stärka deras läsintresse. Vi anser att man kan koppla stora delar av respondenternas beskrivningar till det sociokulturella perspektivet. Vidare slogs vi av hur ringa utnyttjad datorn är som resurs. Rapporten har en tydlig relevans för läraryrket, där aktuell forskning samt de olika metoderna för skriftspråksundervisning sammanfattas. Förhoppningsvis kan den utgöra en länk mellan teori och praktik, då vi har beskrivit hur andra lärare valt att
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21625
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21625_1.pdf (454.3Kb)
Date
2009
Author
Aurell, Astrid
Norin, Charlotta
Keywords
L
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV