Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Annicasv
dc.contributor.authorMellegård, Fridasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:59Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:59Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21632
dc.description.abstractSyfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning i det dagliga arbetet och vad de har för syn på sitt arbete. Några frågeställningar som vi vill belysa är: •Hur arbetar förskollärare med att utveckla barns förståelse för taluppfattning? •Varför är det viktigt att arbeta med barns taluppfattning utifrån förskollärares egna utsagor? •Hur dokumenteras matematikarbetet med taluppfattning som barnen gör i förskolan? Metod och material Vi har gjort en kvalitativ studie som innehåller en enkätundersökning samt en observation för att få svar på våra frågor. Vi lämnade ut 8 enkäter till nio olika avdelningar på förskolor och fick tillbaka 1 stycken enkäter. På en av dessa förskolor utförde vi även en observation. Resultat Resultatet vi kom fram till var att många förskollärare arbetar med barns taluppfattning i vardagen och att mycket sker via rutiner. I studien framkommer att förskollärare arbetar med barns taluppfattning då de benämner matematiska begrepp, genom att de räknar antal högt med barnen samt ställer frågor om taluppfattning. De knyter även samman taluppfattningen med leken. Många förskollärare ser stora möjligheter för barnen att arbeta med taluppfattning. Något som förvånade oss i studien var att bara ett fåtal av förskollärarna beskriver möjligheterna som finns för barnen att arbeta med taluppfattning. Exempelvis uppgav de att det är skolförberedande. Det framkommer att förskollärarna dokumenterar barnens arbete med hjälp av digitalkamera och samlar dokumenten i barnens portfolio. Betydelse för läraryrket Vi anser det viktigt som förskollärare att reflektera över sitt arbete genom att man har ett syfte med innehållet i verksamheten. Vi är idag medvetna om att barn lär på olika sätt och därför är det betydelsefullt att variera sitt arbetssätt för att kunna möta alla barnen där de befinner sig i sin utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjecttaluppfattningsv
dc.subjectfsv
dc.titleTaluppfattning - en rutin i det dagliga arbetet? En enkät och observationsundersökning om hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning och vad de har för syn på sitt arbetesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record