Show simple item record

dc.contributor.authorConradsson, Malinsv
dc.contributor.authorÖman, Gunillasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:00Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:00Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21633
dc.description.abstractUtgångspunkten för detta examensarbete ligger i spänningen mellan skolans frihet att tolka och lägga upp arbetsätt utifrån läroplan och kursplaner med att ge varje elev en kontinuitet vid förändringar i skolsituationen. Syftet med studien var att undersöka hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaper inför överlämning till ny lärare mellan åk 3 och 4, samt om mottagande lärare anser att denna information påverkar deras bemötande av enskilda elever i matematikundervisningen. Vi har studerat vad olika styrdokument och Skolverkets skrifter säger om bedömning, överlämning och dokumentation av elevers kunskaper, vilket är centralt i vår undersökning. Vi har även fört ett teoretiskt resonemang kring kunskap, lärande och bedömning i matematik som baserar sig på vad forskare och författare har skrivit i de olika ämnena. För att uppnå studiens syfte valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med nio lärare. Intervjuerna bygger på studiens forskningsfrågor. Hur bedömer och dokumenterar några lärare elevers kunskaper i matematik? Hur används denna information vid överlämnandet, det vill säga i samband med att elever byter lärare, mellan åk 3 och 4? Hur säger sig mottagande lärare använda sig av denna information? Vår analys av resultatet visar att lärarna bedömer och dokumenterar på olika sätt. Dokumentation genomförs framförallt inför utvecklingssamtal. Vid överlämningskonferenser lämnas både muntlig, som anses vara viktigast, och skriftlig information om eleven. Mottagande lärare betonar vikten av att bilda sig en egen uppfattning om varje elev. Resultatet antyder att de mottagande lärarna endast i liten utsträckning använder sig av elevspecifik information. Vi anser att tydligare mål samt ett gemensamt bedömningsunderlag skulle underlätta överlämningar och skapa en röd tråd i skolgången. Den redovisade studien ger en inblick i hur några lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper i matematik, samt hur överlämnande kan gå till. Detta kan ligga till grund för lärares fortsätta utveckling av bedömning, dokumentation och överlämnande situationer för att på bästa sätt gynna elevens kunskapsutveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectbedsv
dc.titleÖverlämning av elevers matematikkunskaper. En studie av hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaper inför överlämnande mellan åk 3 och åk 4.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record