Perspektiv på matematiksvårigheter - Dysfunktion eller social konstruktion?
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte med den här studien är att kartlägga lärares attityder kring högstadieelevers
matematiksvårigheter. I studien har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sju lärare som
arbetar med elever i grundskolans senare år. Vi inledde arbetet med att genomföra en
omfattande litteraturstudie för att få en översikt på forskningsområdet och bra analytiska
verktyg. Vi studerade också litteratur om begreppet dyskalkyli samt litteratur från dess
kritiker. Som analytiskt verktyg använde vi oss av det kategoriska respektive det relationella
perspektivet på matematiksvårigheter. Vi ville ta reda på vilket av dessa perspektiv som
präglar lärarnas synsätt på eleverna och deras matematiksvårigheter. Det kategoriska
perspektivet fokuserar på avvikelser och diagnoser och säger att problemet finns hos eleven.
Det relationella perspektivet däremot fokuserar på en problematisk undervisningssituation
som inte inkluderar alla elever.
Lärarna vi intervjuade hade ett synsätt till stor del präglat av det kategoriska perspektivet men
vi fann även relationella inslag. Vi såg att lärarna inte hade reflekterat över de frågeställningar
som ett relationellt perspektiv medför kring normalitet, avvikelse och problemen med att
stämpla elever som dysfunktionella. Detta verkade i mångt och mycket bero på att lärarna inte
kommit i kontakt med detta perspektiv i så stor utsträckning tidigare. I stort sett alla lärare i
studien uttryckte en önskan av att öka sina kunskaper inom det specialpedagogiska området.
Nyckelord: Specialpedagogik, matematiksvårigheter, kategoriskt perspektiv, relationellt
perspektiv.
2
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Rask, Simon
Olsson, Michael
Keywords
Specialpedagogik
matematiksv
Language
sv