Perspektiv på matematiksvårigheter - Dysfunktion eller social konstruktion?

No Thumbnail Available

Date

2009

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Sammanfattning Vårt syfte med den här studien är att kartlägga lärares attityder kring högstadieelevers matematiksvårigheter. I studien har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sju lärare som arbetar med elever i grundskolans senare år. Vi inledde arbetet med att genomföra en omfattande litteraturstudie för att få en översikt på forskningsområdet och bra analytiska verktyg. Vi studerade också litteratur om begreppet dyskalkyli samt litteratur från dess kritiker. Som analytiskt verktyg använde vi oss av det kategoriska respektive det relationella perspektivet på matematiksvårigheter. Vi ville ta reda på vilket av dessa perspektiv som präglar lärarnas synsätt på eleverna och deras matematiksvårigheter. Det kategoriska perspektivet fokuserar på avvikelser och diagnoser och säger att problemet finns hos eleven. Det relationella perspektivet däremot fokuserar på en problematisk undervisningssituation som inte inkluderar alla elever. Lärarna vi intervjuade hade ett synsätt till stor del präglat av det kategoriska perspektivet men vi fann även relationella inslag. Vi såg att lärarna inte hade reflekterat över de frågeställningar som ett relationellt perspektiv medför kring normalitet, avvikelse och problemen med att stämpla elever som dysfunktionella. Detta verkade i mångt och mycket bero på att lärarna inte kommit i kontakt med detta perspektiv i så stor utsträckning tidigare. I stort sett alla lärare i studien uttryckte en önskan av att öka sina kunskaper inom det specialpedagogiska området. Nyckelord: Specialpedagogik, matematiksvårigheter, kategoriskt perspektiv, relationellt perspektiv. 2

Description

Keywords

Specialpedagogik, matematiksv

Citation