Med eller utan matematikbok
Abstract
Vårt syfte är att undersöka vad som får ett litet antal lärare att helt lämna matematikbokens trygghet för en mer
självdefinierad undervisning och vad dessa lärare möter. Vi vill också göra en jämförelse med lärare som inte
helt lämnat matematikboken, men endast använder den som en del i undervisningen.
Vi har valt att intervjua åtta lärare. De har helt eller delvis ersatt matematikboken i sin undervisning i år F-6 med
annat material. Vi har valt att göra semistrukturerade intervjuer för att få reda på lärarnas erfarenheter och tankar
om sitt arbetssätt. Vi har intervjuat lärare som arbetar på åtta olika skolor i Göteborgsregionen.
Lärarna uppger att de har upplevt sin undervisning som innehållsstyrd och att de har haft svårt att utgå från
elevernas kunskaper då de använt en matematikbok som utgångspunkt i undervisningen. De har velat gå ifrån att
eleverna i hög grad sitter och löser en mängd uppgifter i matematikboken enskilt för att i stället lyfta fram den
matematik som finns runt omkring oss. Lärarna anser att de med sitt förändrade arbetssätt ser att eleverna tycker
att matematikämnet är roligare och att deras självförtroende höjts. Det finns en stark tradition inom skolan att
arbeta med en matematikbok vilket har gjort att en del lärare har fått kritik från kollegor och föräldrar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Eriksson, Åsa
Asp, Maria
Keywords
utan matematikbok
m
Language
sv