dc.contributor.author | Lisinski, Leo | sv |
dc.contributor.author | Wingård, Anna | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:31:07Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:31:07Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21640 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Vi har märkt tecken under vår utbildning på att NO-undervisningen ofta får ett litet utrymme i grundskolan samt att den
bedrivs på ett sådan sätt att det blir svårt för eleverna att nå målen. Detta tillsammans med sämre elevprestationer och
färre som är intresserade av naturvetenskaplig vidareutbildning skapar ett behov av att finna en lustfylld undervisning.
Ett sätt som kan bidra till denna lustfylldhet är besök på science centers, likt Universeum.
Syfte
Syftet med studien var att ta reda på vad 3 elever i årskurs 4 upplever och lär sig vid ett besök på Universeum. Det
fanns en förhoppning om att studien skulle hjälpa till att kartlägga elevers lärande i science center-miljöer och ge
pedagoger insikt om hur och vad eleverna uppmärksammar. Studien skulle även söka ta reda på elevers inställning till
och syn på naturvetenskap, samt om de uppfattar skolan som ensam institution eller en av flera för att förmedla
kunskap.
Metod
Studien är både kvalitativ och kvantitativ. Metoderna bestod av enkäter, observation samt samtalsintervjuer. Metodernas
resultat utgör arbetets empiriska del. Denna i sin tur stärks av teoretiska kopplingar till aktuell forskning på området.
Resultat
Eleverna i studien var överens om att Universeum är en plats där lärande kan äga rum och relaterade detta lärande
främst till djur och NO. Elevernas förväntningar inför besöket var liktydiga och handlade främst om att lära sig saker
samt att besöket skulle bli roligt och spännande. Efter besöket gick det att utläsa en något ökad positiv inställning till
NO samt informella lärandemiljöer. Enkätundersökningarna visade att eleverna lärde sig faktakunskaper under besöket,
även om dessa enligt enkäten var goda redan innan.
Slutsatser
Det märktes att eleverna var intresserade under besöket och vi kunde konstatera att samtliga elever tyckte att besöket på
Universeum var roligt och spännande. Dock var det svårt att dra en slutsats kring elevernas lärande under besöket. En
av slutsatserna från studien var att det är viktigt hur ett besök på ett science center planeras och följs upp och att science
centret självt inte kan stå för erövrandet av elevers intresse till NO i skolan. Science centret kan snarare ses som ett
komplement till skolans ansvar att väcka detta intresse. En annan slutsats var att det är viktigt att som lärare ständigt | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | naturvetenskap | sv |
dc.subject | science center | sv |
dc.subject | informellt l | sv |
dc.title | Vad upplever och lär sig elever vid ett besök på Universeum? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |