dc.contributor.author | Nilsson, Ann | sv |
dc.contributor.author | Sjögren, Mikaela | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:31:09Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:31:09Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21642 | |
dc.description.abstract | Bakgrunden till vårt problem har växt fram under vår verksamhetsförlagda utbildning. En lärandemiljö
där eleverna sitter ensamma och räknar i matematikboken för att göra sidorna klara. För oss har det
varit intressant att ta reda på om lärarnas uppfattningar om hur eleverna lär matematik påverkar den
kommunikation som initieras och genomförs i matematikklassrummet. Vårt syfte i undersökningen har
därför varit att upptäcka samband däremellan. Metoderna har varit dels kvalitativa samtalsintervjuer
med lärare och dels direktobservationer i deras matematikklassrum. Klasserna har varierat allt ifrån år 1
till år 5. Respondentsvaren från samtalsintervjuerna har analyserats utifrån vår tolkning och vad
teoribakgrunden har haft att säga om hur eleverna lär matematik. I direktobservationerna har vi
observerat den kommunikation som lärarna initierar och genomför i matematikklassrummet.
Kommunikationen har vi delat in i två kategorier, öppen och sluten dialog. Resultaten har vi
sammanställt i tre olika modeller för att åskådliggöra vårt resultat av undersökningen. För att upptäcka
samband har vi jämfört respektive lärare med varandra och kommit fram till en slutsats. De lärare som
har högre procentandelar öppen dialog i sitt matematikklassrum har en syn på hur elever lär matematik
som utgår från samspel, dialog och förförståelse. Om lärarna medvetandegör den egna synen på hur
eleverna lär matematik kan en förändring i den kommunikation som initieras och genomförs möjliggöras.
Ett strävansmål för lärarna blir då att initiera och genomföra en mer öppen dialog i sitt | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Dialog | sv |
dc.subject | L | sv |
dc.title | Undra eller räkna? Läraren avgör. En sambandsstudie om lärarnas uppfattning om lärande i matematik i relation till kommunikation. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |