Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Annsv
dc.contributor.authorSjögren, Mikaelasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:09Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:09Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21642
dc.description.abstractBakgrunden till vårt problem har växt fram under vår verksamhetsförlagda utbildning. En lärandemiljö där eleverna sitter ensamma och räknar i matematikboken för att göra sidorna klara. För oss har det varit intressant att ta reda på om lärarnas uppfattningar om hur eleverna lär matematik påverkar den kommunikation som initieras och genomförs i matematikklassrummet. Vårt syfte i undersökningen har därför varit att upptäcka samband däremellan. Metoderna har varit dels kvalitativa samtalsintervjuer med lärare och dels direktobservationer i deras matematikklassrum. Klasserna har varierat allt ifrån år 1 till år 5. Respondentsvaren från samtalsintervjuerna har analyserats utifrån vår tolkning och vad teoribakgrunden har haft att säga om hur eleverna lär matematik. I direktobservationerna har vi observerat den kommunikation som lärarna initierar och genomför i matematikklassrummet. Kommunikationen har vi delat in i två kategorier, öppen och sluten dialog. Resultaten har vi sammanställt i tre olika modeller för att åskådliggöra vårt resultat av undersökningen. För att upptäcka samband har vi jämfört respektive lärare med varandra och kommit fram till en slutsats. De lärare som har högre procentandelar öppen dialog i sitt matematikklassrum har en syn på hur elever lär matematik som utgår från samspel, dialog och förförståelse. Om lärarna medvetandegör den egna synen på hur eleverna lär matematik kan en förändring i den kommunikation som initieras och genomförs möjliggöras. Ett strävansmål för lärarna blir då att initiera och genomföra en mer öppen dialog i sittsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDialogsv
dc.subjectLsv
dc.titleUndra eller räkna? Läraren avgör. En sambandsstudie om lärarnas uppfattning om lärande i matematik i relation till kommunikation.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post