• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samspelets konst - Sällskapsdjurs eventuella påverkan på barns sociala lärande & utveckling

Abstract
Abstract Vårt huvudsyfte med denna studie är att undersöka hur kontakten med sällskapsdjur kan påverka barn gällande ansvarstagande, ledarskap, kommunikation och empati samt vad forskningen säger om detta. Dessutom är syftet med vår studie att även studera hur föräldrar och/eller vårdnadshavare ser på samspelet mellan barn och sällskapsdjur. Som datainsamlingsmetoder har vi använt oss av kvalitativa intervjuer av barn och en enkätundersökning av föräldrar och/eller vårdnadshavare. Dessutom analyserade vi forskning kring lärande samt forskning kring barn och djurs interaktion. Forskning som vi tagit del av visar att undervisning där man tar hjälp av sällskapdjur kan vara ett komplement till undervisningen i skolan. Exempelvis kan värdefrågor, dilemman och existentiella frågor om liv och död, miljö, kretslopp och ekosystem etcetera, diskuteras i skolan med utgångspunkt i barns erfarenheter med sällskapsdjur. Vi anser att detta kan vara ett steg närmare det autentiska lärandet. Utifrån resultatet av intervjuerna kan vi konstatera att för de allra flesta barn i vår studie är sällskapsdjur mycket betydelsefulla. Detta illustreras bland annat genom rankning av de viktigaste relationerna, där en de allra flesta nämnde minst ett sällskapsdjur. Vi kan också se en antydan till att barns umgänge med sällskapsdjur kan utveckla barns sociala förmågor. Resultatet från föräldraenkäten visar att en stor majoritet av föräldrar och/eller vårdnadshavare tyckte att sällskapsdjur kan uppfylla en stödjande funktion för barnen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21644
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21644_1.pdf (1.038Mb)
Date
2009
Author
Adielsson, Hanna
Ekberg, Alejandra
Keywords
barn
s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV