dc.contributor.author | Eriksson, Pär | sv |
dc.contributor.author | Hansson, Magnus | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:31:16Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:31:16Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21649 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att undersöka instrumental- och ensemblelärares inställning till notanvändning och
försöka klarlägga vilka faktorer som låg bakom deras tankar kring ämnet. Huvudfrågan var på vilket sätt
traditioner, genrer, förväntningar, värderingar och attityder styr pedagogens sätt att arbeta med och förhålla sig
till noter och notläsning i undervisningen. Vi ville också undersöka hur pedagogens musikeridentitet och
instrumenttradition påverkade resonemanget kring notanvändning. Undersökningen är en intervjustudie med fyra
respondenter som alla är verksamma musiker och pedagoger. Studien har en hermeneutisk utgångspunkt och
analyserades för att åskådliggöra en berättelse kring varje respondent. Vårt resultat visar att traditioner och
bakgrund till stor del påverkade respondenternas förhållningssätt till notanvändning. Vilken utbildnings- och
speltradition respondenterna tillhörde visade sig mer avgörande än instrumenttraditionen vad det gällde synen på
notanvändning. Vi kunde också se att respondenternas musikeridentitet till stor del präglade synen på
notläsningsförmågans betydelse i resonemangen kring deras undervisning. Vi kom fram till att vi som blivande
pedagoger behöver medvetandegöra vilka faktorer som påverkar vårt sätt att undervisa för att kunna tillgodose
elevernas behov. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | notl | sv |
dc.title | Att spela efter noter: Fyra musiker och instrumentpedagogers förhållningsätt till notanvändning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |