Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Pärsv
dc.contributor.authorHansson, Magnussv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:16Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:16Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21649
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka instrumental- och ensemblelärares inställning till notanvändning och försöka klarlägga vilka faktorer som låg bakom deras tankar kring ämnet. Huvudfrågan var på vilket sätt traditioner, genrer, förväntningar, värderingar och attityder styr pedagogens sätt att arbeta med och förhålla sig till noter och notläsning i undervisningen. Vi ville också undersöka hur pedagogens musikeridentitet och instrumenttradition påverkade resonemanget kring notanvändning. Undersökningen är en intervjustudie med fyra respondenter som alla är verksamma musiker och pedagoger. Studien har en hermeneutisk utgångspunkt och analyserades för att åskådliggöra en berättelse kring varje respondent. Vårt resultat visar att traditioner och bakgrund till stor del påverkade respondenternas förhållningssätt till notanvändning. Vilken utbildnings- och speltradition respondenterna tillhörde visade sig mer avgörande än instrumenttraditionen vad det gällde synen på notanvändning. Vi kunde också se att respondenternas musikeridentitet till stor del präglade synen på notläsningsförmågans betydelse i resonemangen kring deras undervisning. Vi kom fram till att vi som blivande pedagoger behöver medvetandegöra vilka faktorer som påverkar vårt sätt att undervisa för att kunna tillgodose elevernas behov.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectnotlsv
dc.titleAtt spela efter noter: Fyra musiker och instrumentpedagogers förhållningsätt till notanvändningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post