Lära av erfarenhet
Sätt att närma sig erfarenhetsdelen i praktikbaserad forskning
Abstract
Detta paper handlar om kunskaps- och forskningsmodeller. Det behandlar
särskilt implikationerna av den så kallade praktikbaserade forskningen
inom konst och design som en metod för eller ett sätt att kommunicera
ett erfarenhetsinnehåll. Undersökningen genomförs genom
att det sätt på vilket vi använder språkliga argumentations- och kommunikationssätt
kontrasteras med de möjligheter som icke-språkliga
metoder (mode) tillhandahåller. Tre principiella typer av erfarenhetskunskap
identifieras: explicit, underförstådd och outsäglig. Explicit innehåll
uttrycks språkligt. Underförstått innehåll har en erfarenhetsmässig
komponent som inte effektivt kan uttryckas språkligt. Outsägligt innehåll
kan inte uttryckas språkligt. Därför borde man bevisa att praktikbaserad
forskning endast kan generera ett outsägligt innehåll för att
kunna underbygga argumentet att praktikbaserad forskning nödvändigtvis
kräver sätt att argumentera och kommunicera som inte är språkliga.
Denna idé förkastas.
En praktikbaserad forskningsontologi introduceras, vilken hävdar
att erfarenhetsmässigt styrda forskningsfrågor är kontextuellt beroende,
och detta påverkar såväl sådana frågors inramning som undersökningsmetoderna.
Slutsatsen är att metodlämpligheten bedöms utifrån den
publik för vilken frågorna är värdefulla. Detta får konsekvenser för
vilka metodövningar som doktorandutbildningar erbjuder.
Publisher
Göteborgs universitet. Konstnärliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Fine, Applied and Performing Arts
Citation
ArtMonitor 1/2007 p. 87-100
Other description
Översättning från engelska av Fredrik Svensk.
Tack till Kristoffer Gansing, Jenny Högström och Johan Öberg
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Biggs, Michael
Publication type
article, other scientific
ISSN
1653-9958
Language
swe