• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kontinuerliga förbättringar och förändringsmotstånd. Att med ekonomistyrning skapa förutsättningar för ett kontinuerligt förbättringsarbete i lean-orienterade organisationer

Abstract
Bakgrund och problem: Lean är en ledningsfilosofi som får allt större utbredning. Inom lean är kontinuerliga förbättringar ett viktigt inslag för att kunna arbeta mer resurssnålt, bli mer lönsamt, möta konkurrens och tillgodose kundernas krav. Men att arbeta med kontinuerliga förbättringar innebär också att medarbetarna kontinuerligt måste förändra sitt sätt att arbeta. Här förekommer det ofta ett förändringsmotstånd och det som denna uppsats utforskar är hur man med hjälp av ekonomistyrning kan hantera motståndet och stödja förbättringsarbetet. Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa och skapa förståelse för det förändringsmotstånd som ofta uppstår i arbetet med kontinuerliga förbättringar samt att utifrån ett lednings- och ekonomistyrningsperspektiv beskriva hur företag möter detta och skapar förutsättningar för ett framgångsrikt arbete med kontinuerliga förbättringar. Metod: En kvalitativ empirisk studie med sammanlagt nio intervjuer på två olika företag genomfördes. Intervjuerna gjordes med personer i främst ledande positioner som alla aktivt arbetar med kontinuerliga förbättringar. Resultat och slutsatser: Studien visar att förändringsmotstånd ofta förekommer i samband med kontinuerliga förbättringar även om förändring inte per automatik behöver leda till motstånd. Det som vi fann vara de vanligaste orsakerna till att förändringsmotstånd uppkom var att medarbetaren inte förstår behovet av förändringen, att initiativet till förändringen kommer utifrån, att medarbetaren tror att förändringen medför negativa konsekvenser eller att det finns osäkerhet över slutresultatet. Dessa orsaker till motstånd övervinns med styrmedel som visualisering, utbildning och empowerment med flera. Andra aspekter som är väsentliga för att lyckas med kontinuerliga förbättringar är ett kunnigt ledarskap och att förbättringsförslag från medarbetarna tas till vara på och realiseras. Förslag till vidare forskning: Vi föreslår tre områden för vidare forskning. Dessa är: hur upprätthåller företag med en lång erfarenhet av kontinuerliga förbättringar medarbetarengagemanget, vilken följd får val av olika implementeringsstrategier av lean samt till sist vilken påverkan på förbättringsarbetet har ledarskapet?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21740
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_21740_1.pdf (1.373Mb)
Date
2010-01-14
Author
Irwe, Johan
Ringstedt, Anders
Series/Report no.
Ekonomistyrning
09-10-4M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV