dc.contributor.author | Samuelsson, Markus | |
dc.contributor.author | Strömmer Carlsson, Stefan | |
dc.date.accessioned | 2010-01-28T12:26:18Z | |
dc.date.available | 2010-01-28T12:26:18Z | |
dc.date.issued | 2010-01-28T12:26:18Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21854 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: För att uppnå målkongruens har banker ofta valt att använda
sig utav ett belöningssystem som innebär extra ersättningar utöver den fasta lönen.
Metoden har diskuterats flitigt i media och i den allmänna debatten har man ifrågasatt
om handlingar som belönats i företagen bidragit till målkongruens. Det har påtalats att
de resultat som belönas inte alltid stämmer överrens med företagets mål och visioner
för verksamheten. Kritiken riktar in sig på risken att det utvecklas ett kortsiktigt
tänkande inom företag som använder belöningssystem. För att bemöta kritiken och få
medarbetarna att bättre prestera i enlighet med företagets mål och strategi behövs en
översyn av effekter av belöningssystem. Utifrån detta resonemang fann vi det intressant
att studera hur medarbetarna i Avanza Bank påverkas till att nå företagets mål och
undersöka om ledningens intentioner med vald metod infrias..
Syfte: Syftet med vår uppsats är dels att beskriva hur belöningssystemet ser ut inom
Avanza Bank och dels att undersöka om Avanza Banks valda metod har avsett effekt.
Detta gör vi genom att undersöka hur belöningssystemet påverkar medarbetarna att nå
målkongruens.
Avgränsning: Vi valde att avgränsa vår studie till att omfatta ett företag. Vi valde att inte
behandla de olika belöningsformerna i detalj eller att fokusera på specifika lönenivåer.
Detta för att belöningssystem i vårt valda företag Avanza Bank utgör ett känsligt område
och vi kom därför enbart att föra en övergripande diskussion om belöningssysten som
helhet.
Metod: Det mest lämpligaste sättet att besvara vår problemformulering är att arbeta
utifrån en kvalitativ ansats. Vi genomförde intervjuer med personer på samtliga
hierarkiska nivåer inom Avanza Bank. Med dessa intervjuer har vi samlat in de data som
är nödvändiga för att vi ska kunna genomföra uppsatsen på ett tillfredställande sätt
samt nå de slutsatser som är relevanta utifrån vår problemformulering.
Analys och slutsats: Vi fann att det inte är företagets belöningssystem som är de
anställdas primära motivationsfaktor, i stället är det utformningen av arbetsuppgifterna,
så att medarbetarna upplever arbetet som stimulerande, som har störst betydelse.
Därutöver kan ett belöningssystem fungera ”som morot”, en mindre, men inte
avgörande, förstärkning. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 09-10-18M | en |
dc.title | Belöningssystem - En fallstudie av Avanza Bank | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |