Show simple item record

dc.contributor.authorSamuelsson, Markus
dc.contributor.authorStrömmer Carlsson, Stefan
dc.date.accessioned2010-01-28T12:26:18Z
dc.date.available2010-01-28T12:26:18Z
dc.date.issued2010-01-28T12:26:18Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21854
dc.description.abstractBakgrund och problem: För att uppnå målkongruens har banker ofta valt att använda sig utav ett belöningssystem som innebär extra ersättningar utöver den fasta lönen. Metoden har diskuterats flitigt i media och i den allmänna debatten har man ifrågasatt om handlingar som belönats i företagen bidragit till målkongruens. Det har påtalats att de resultat som belönas inte alltid stämmer överrens med företagets mål och visioner för verksamheten. Kritiken riktar in sig på risken att det utvecklas ett kortsiktigt tänkande inom företag som använder belöningssystem. För att bemöta kritiken och få medarbetarna att bättre prestera i enlighet med företagets mål och strategi behövs en översyn av effekter av belöningssystem. Utifrån detta resonemang fann vi det intressant att studera hur medarbetarna i Avanza Bank påverkas till att nå företagets mål och undersöka om ledningens intentioner med vald metod infrias.. Syfte: Syftet med vår uppsats är dels att beskriva hur belöningssystemet ser ut inom Avanza Bank och dels att undersöka om Avanza Banks valda metod har avsett effekt. Detta gör vi genom att undersöka hur belöningssystemet påverkar medarbetarna att nå målkongruens. Avgränsning: Vi valde att avgränsa vår studie till att omfatta ett företag. Vi valde att inte behandla de olika belöningsformerna i detalj eller att fokusera på specifika lönenivåer. Detta för att belöningssystem i vårt valda företag Avanza Bank utgör ett känsligt område och vi kom därför enbart att föra en övergripande diskussion om belöningssysten som helhet. Metod: Det mest lämpligaste sättet att besvara vår problemformulering är att arbeta utifrån en kvalitativ ansats. Vi genomförde intervjuer med personer på samtliga hierarkiska nivåer inom Avanza Bank. Med dessa intervjuer har vi samlat in de data som är nödvändiga för att vi ska kunna genomföra uppsatsen på ett tillfredställande sätt samt nå de slutsatser som är relevanta utifrån vår problemformulering. Analys och slutsats: Vi fann att det inte är företagets belöningssystem som är de anställdas primära motivationsfaktor, i stället är det utformningen av arbetsuppgifterna, så att medarbetarna upplever arbetet som stimulerande, som har störst betydelse. Därutöver kan ett belöningssystem fungera ”som morot”, en mindre, men inte avgörande, förstärkning.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries09-10-18Men
dc.titleBelöningssystem - En fallstudie av Avanza Banken
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record