dc.contributor.author | Fransson, Tobias | |
dc.contributor.author | Savarani, Samira | |
dc.date.accessioned | 2010-02-03T09:35:53Z | |
dc.date.available | 2010-02-03T09:35:53Z | |
dc.date.issued | 2010-02-03T09:35:53Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21899 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Ett stort antal studier om målsättning har visat att individer är mer
motiverade av specifika utmanande mål än de är av oklara mål som ”gör ditt bästa”. För en
organisation kan målen dock vara svåra att utforma då de skall motivera individer med vitt
skiljda egenskaper och preferenser. Att ha motiverade anställda är ett måste för moderna
organisationer på dagens konkurrensutsatta marknader, varför en väl fungerande
målsättningsanvändning kan vara avgörande för organisationens framgång.
Detta leder fram till problemformuleringen; Vilken påverkan har användandet av målsättning
på anställdas motivation samt vilka övriga faktorer finner de motiverande?
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur användandet av målsättning påverkar anställdas
motivation samt vilka övriga faktorer som motiverar dem i deras dagliga arbete.
Författarna önskar genom denna studie öka förståelsen kring de effekter som användandet av
målstyrning kan ha på anställdas motivation.
Avgränsningar: Då denna studie är en djupgående fallstudie avgränsades undersökningen till
att omfatta sammanlagt 12 intervjuer inom samma företag. Studien innefattar inte ledningens
syn på målsättning och motivation utan endast anställda vars arbetsuppgifter innefattar direkt
kontakt med externa kunder. Även de närmaste cheferna till nyss nämnda anställda har
inkluderats i undersökningen.
Metod: Det empiriska materialet har samlats in genom en kvalitativ metod, där personliga
intervjuer har genomförts med medarbetare på det valda fallföretaget. Studien kan sägas vara
av deskriptiv karaktär då den ämnar undersöka ett område där det finns viss tidigare forskning
men författarna inte önskar dra några generella slutsatser.
Resultat och slutsatser: Författarna anser att användandet av målsättning i dagsläget har en
motiverande effekt på de anställda som intervjuats. Dock är denna effekt relativt liten jämfört
med andra faktorers påverkan på motivationen. Det är framförallt interpersonella relationer
och känslan av att ha ett meningsfullt arbete som motiverar de anställda.
Förslag till fortsatt forskning: En undersökning som fokuserar på hur anställdas ålder och
anställningstid inverkar på målens motiverande egenskaper vore av intresse då författarna
tycker sig ha funnit vissa mönster som tyder på detta. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 09-10-27 | en |
dc.title | Vad motiverar en bankanställd? - En fallstudie på SEB | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |