dc.contributor.author | Blomgren, Jan | |
dc.date.accessioned | 2010-02-08T13:03:06Z | |
dc.date.available | 2010-02-08T13:03:06Z | |
dc.date.issued | 2010-02-08T13:03:06Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21913 | |
dc.description.abstract | Bakgrund : Elever i grundskolan bedöms och betygssätts och enligt gällande läroplan (Utbildningsdepartementet, 1998) ska de själva få delta aktivt i alla delar av kunskapsbedömningen, dock ej i de delar som rör lärarens myndighetsutövning. Av särskilt intresse för den här studien var elevens förmåga till självbedömning.
Syfte : Syftet med studien var att undersöka elevers självbedömnings- kompetens i ämnet matematik.
Metod
och material : Termins- och slutbetyg i matematik samt resultat från nationellt ämnesprov samlades in från 190 elever i skolår 9 vid tre skolor. Eleverna besvarade en självbedömningsmall, en enkät och en diagnos bestående av matematikuppgifter.
Analys : Databehandlingen var i huvudsak deskriptiv och visade resultat i procent och antal i tabeller och diagram. Spridningsmått och centralmått har använts. Statistiska beräkningar avseende korrelation och i korstabeller ingick i analysen.
Resultat : Studiens huvudresultat visade på skillnader i självbedömnings-kompetens där eleverna som ingick i studien fördelade sig i en större grupp med bättre självbedömningskompetens och en mindre grupp med sämre självbedömningskompetens. Studien visade att merparten av eleverna i gruppen med bättre självbedömningskompetens var högpresterande på studiens diagnos, hade stor tilltro till sin förmåga och hade höga betyg eller lägst slutbetyget godkänt. Elever med sämre självbedömningskompetens hade en tilltro till sin förmåga som antingen var stor eller liten, men med en viss förskjutning mot något som kan beskrivas som att de överskattade sin förmåga. Elever i den här gruppen fördelade sig i två näst intill lika stora grupper avseende prestationsförmåga, en högpresterande och en lågpresterande. Elever med sämre självbedömningskompetens hade låga betyg eller saknade slutbetyg.
Avslutande
Diskussion : Resultatet kan bidra till hypotesgenererande forskning om kunskapsbedömningsprocessen med fokus på elevers självbedömningskompetens. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | en |
dc.relation.ispartofseries | HT09-2611-08 PDA161 | en |
dc.subject | självbedömningskompetens | en |
dc.subject | betyg | en |
dc.subject | matematik | en |
dc.subject | prov | en |
dc.title | Självbedömningskompetens i matematik - i relation till terminsbetyg, slutbetyg, nationellt ämnesprov och diagnosresultat i skolår 9 | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |