Show simple item record

dc.contributor.authorHenriksson, Helene
dc.contributor.authorBjörlin, Linda
dc.date.accessioned2006-02-07T13:49:52Z
dc.date.available2006-02-07T13:49:52Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/219
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde lärarens förutsättningar och de kollektiva förväntningarna vid en krissituation. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet inom lärarprogrammet. Sidantal 38 Författare Linda Björlin och Helene Henriksson Handledare Daniel Seldén Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund Efter tsunamikatastrofen som inträffade den 26 december 2004 öppnades våra ögon för att även vi kan råka ut för krissituationer under vårt kommande arbetsliv som lärare. Därför har vi ett allmänt intresse av att öka förståelsen och våra kunskaper om detta ämne. Syfte Syftet med vår uppsats är att studera mötet mellan den enskilde lärarens förutsättningar och de implicita respektive explicita kollektiva förväntningarna som finns på läraren vid en krissituation. Material och metod Uppsatsen grundas på litteraturstudier, intervjuer och en mindre enkätundersökning. Slutsatser Ramen för lärarens uppdrag anges i styrdokument som vi förväntas förhålla oss professionellt gentemot både till vardags och vid en krissituation. I arbetet med vår examensuppsats har vi kommit fram till att det är de personliga egenskaperna i relation till de resurser som erbjuds som är avgörande för vårt sätt att hantera en krissituation. Har man mycket resurser att tillgå kan det vara lättare att hantera situationen bättre eftersom att det kan vara svårt att leva upp till och klara av förväntningarna ensam. Därför är det viktigt att man vet att man har rätt till hjälp. I slutändan är det faktiskt arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret. Kunskap i krishantering är viktigt men kanske inte alltid avgörande då personliga egenskaperna och resurstillgången spelar in.eng
dc.format.extent239551 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2480-001eng
dc.titleNär vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde lärarens förutsättningar och förväntningarna på densamme vid en krissituation.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record