dc.contributor.author | Henriksson, Helene | |
dc.contributor.author | Björlin, Linda | |
dc.date.accessioned | 2006-02-07T13:49:52Z | |
dc.date.available | 2006-02-07T13:49:52Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/219 | |
dc.description.abstract | Abstract
Arbetets titel När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde
lärarens förutsättningar och de kollektiva förväntningarna
vid en krissituation.
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet inom
lärarprogrammet.
Sidantal 38
Författare Linda Björlin och Helene Henriksson
Handledare Daniel Seldén
Tidpunkt Höstterminen 2005
Bakgrund Efter tsunamikatastrofen som inträffade den 26 december
2004 öppnades våra ögon för att även vi kan råka ut för
krissituationer under vårt kommande arbetsliv som lärare.
Därför har vi ett allmänt intresse av att öka förståelsen och
våra kunskaper om detta ämne.
Syfte Syftet med vår uppsats är att studera mötet mellan den
enskilde lärarens förutsättningar och de implicita respektive
explicita kollektiva förväntningarna som finns på läraren vid
en krissituation.
Material och metod Uppsatsen grundas på litteraturstudier, intervjuer och en
mindre enkätundersökning.
Slutsatser Ramen för lärarens uppdrag anges i styrdokument som vi
förväntas förhålla oss professionellt gentemot både till vardags
och vid en krissituation. I arbetet med vår examensuppsats har
vi kommit fram till att det är de personliga egenskaperna i
relation till de resurser som erbjuds som är avgörande för vårt
sätt att hantera en krissituation. Har man mycket resurser att
tillgå kan det vara lättare att hantera situationen bättre
eftersom att det kan vara svårt att leva upp till och klara av
förväntningarna ensam. Därför är det viktigt att man vet att
man har rätt till hjälp. I slutändan är det faktiskt arbetsgivaren
som har det yttersta ansvaret. Kunskap i krishantering är
viktigt men kanske inte alltid avgörande då personliga
egenskaperna och resurstillgången spelar in. | eng |
dc.format.extent | 239551 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | ht05 2480-001 | eng |
dc.title | När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde lärarens förutsättningar och förväntningarna på densamme vid en krissituation. | eng |
dc.type | Student Paper C | eng |