Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel.
Abstract
Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att
de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel.
Författare: Maud Ahlström & Peo Granberg
Kurs: Examensarbete i Medie‐ och kommunikationsvetenskap
Termin: Hösttermin 2009
Syfte: Vårt syfte är att analysera hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin
mediekompetens i ett FN‐rollspel.
Metod och material: Undersökningen består av tre delar. Respondent intervjuer med sex
elever som vi analyserat enligt kvalitativ metod. Informantintervjuer med tre lärare och en
skolledare som vi analyserat enligt kvalitativ metod men som främst används som
bakgrundsmaterial. En enkätundersökning som vi har analyserat enligt kvantitativ metod.
Huvudresultat: Vi fann att eleverna utvecklande olika förhållningssätt till innehållet i media och
att deras mediekunskaper skilde sig åt på flera plan. För att analysera detta sammanställde vi
idealtyper, med vilka materialet drogs isär för att tydliggöra skillnaderna. Med hjälp av
idealtyperna vill vi visa på olika förhållningssätt i att kritiskt granska media innehållet, att själv
producera innehåll och att lära;
Självständig samhällskritiker; som gärna söker på nätet på egen hand och har lätt för att
motivera och analyser enligt källkritiska metoder. Uppmärksammar inte bilder i medias
innehåll. Har inte något behov av att skapa eget medieinnehåll. Ser lärandet som en individuell
process, ‐ det är roligare när man kommer fram till det själv.
Trygg mediegranskare; använder sig av den uppsättning länkar som finns tillgänglig. Är noga
med att metodiskt följa de regler som gäller för att granska innehållet i media. Väljer hellre säkra kort. Ser till bilders betydelse men har inte så stort behov att själv skapa innehåll i media. Ser lärandet som en kollektiv process ‐ vi lär av varandra.
Design intresserad medieproducent; Är inte så genomtänkt när det gäller att förhålla sig kritisk
men känner till en hel del om källkritik. Lägger dock större vikt vid innehållets form, än på dess
innehåll och är medveten om bilders kommunikativa förmåga. Har en önskan om att själv representera och skapa innehåll i media.
Vår undersökning visade också att eleverna beroende på program och kön uppfattade
kontexten, det vill säga FN‐rollspelet som helhet, lite olika. Skillnaden kan bero på att eleverna hade olika mycket förförståelse om klimatfrågan. Svårighetsgraden varierade därför för eleverna. Skillnaden kan också bero på att eleverna hade synpunkter på den diskurs som gäller för ett FN‐rollspel. En diskurs som är tänkt att motsvara FN’s riktiga när det gäller normer och regler.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-02-25Author
Ahlström, Maud
Granberg, Peo
Keywords
Sociokulturellt perspektiv
idealtyper
Mediekompetens
Media Literacy
ett utvidgat textbegrepp
Media Education
Series/Report no.
Examensarbete
703
Language
swe