dc.contributor.author | Lindqvist, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2010-03-05T09:24:03Z | |
dc.date.available | 2010-03-05T09:24:03Z | |
dc.date.issued | 2010-03-05T09:24:03Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22065 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svenska gymnasietjejer positionerar sig gentemot andra och inom sitt egna fält utifrån deras klasstillhörighet och syn på kvinnlighet. Ansatserna är att identifiera den sociala positioneringens betydelse i deras vardag samt diskutera betydelsen av studier som denna i en representationskontext.
Intervjuerna är utformade utifrån en tematisk referensram där främst det fria ordet har haft företräde.
Analysen av materialet visar på en klassbunden positionering i fråga om hur kvinnlighet framförs och tolkas. Rörligheten i det sociala rummet begränsas av definitioner av hur en kvinna bör vara och inte vara samt hur mycket symboliskt kapital tjejerna upplever att de handlar med på den lokala marknaden. Motstånd mot ideal uppfinns utifrån de resurser som är tillgängliga och risktagande är kopplat till symboliska tillgångar. Vidare problematiseras resultatet genom att konstatera att undersökningen ett exempel på hur vi som undersökare har makten att definiera och representera dessa tjejer. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Fokusgruppintervjuer | en |
dc.subject | Social positionering | en |
dc.subject | Symbolisk kapital | en |
dc.subject | Kvinnlighet | en |
dc.subject | Fokusgruppintervjuer, social positionering, symbolisk kapital, kvinnlighet, representation | en |
dc.title | ”... För vi är ju ganska slappa, det kan ju låta väldigt dramatiskt när vi talar om att spela på sexigheten. Egentligen så skiter vi ju ganska mycket i det... ”– En komparativ studie av gymnasietjejers positionering med klass i fokus | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | eng |