Visa enkel post

dc.contributor.authorLindqvist, Hanna
dc.date.accessioned2010-03-05T09:24:03Z
dc.date.available2010-03-05T09:24:03Z
dc.date.issued2010-03-05T09:24:03Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22065
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka hur svenska gymnasietjejer positionerar sig gentemot andra och inom sitt egna fält utifrån deras klasstillhörighet och syn på kvinnlighet. Ansatserna är att identifiera den sociala positioneringens betydelse i deras vardag samt diskutera betydelsen av studier som denna i en representationskontext. Intervjuerna är utformade utifrån en tematisk referensram där främst det fria ordet har haft företräde. Analysen av materialet visar på en klassbunden positionering i fråga om hur kvinnlighet framförs och tolkas. Rörligheten i det sociala rummet begränsas av definitioner av hur en kvinna bör vara och inte vara samt hur mycket symboliskt kapital tjejerna upplever att de handlar med på den lokala marknaden. Motstånd mot ideal uppfinns utifrån de resurser som är tillgängliga och risktagande är kopplat till symboliska tillgångar. Vidare problematiseras resultatet genom att konstatera att undersökningen ett exempel på hur vi som undersökare har makten att definiera och representera dessa tjejer.en
dc.language.isosween
dc.subjectFokusgruppintervjueren
dc.subjectSocial positioneringen
dc.subjectSymbolisk kapitalen
dc.subjectKvinnligheten
dc.subjectFokusgruppintervjuer, social positionering, symbolisk kapital, kvinnlighet, representationen
dc.title”... För vi är ju ganska slappa, det kan ju låta väldigt dramatiskt när vi talar om att spela på sexigheten. Egentligen så skiter vi ju ganska mycket i det... ”– En komparativ studie av gymnasietjejers positionering med klass i fokusen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post