dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Under de senaste åren har företag ändrat grundkoncepten
inom verksamheterna, genom att bara fokusera på sin kärnverksamhet.
Affärsrelationer har blivit av större vikt då koncept som outsourcing tillämpas, vilket
har lett till att integrationen mellan företagen ökar. Ekonomistyrningsmetoder har
därför blivit av större intresse då företagsgränserna flyter ihop med varandra. Inom
bilindustrin har trycket ökat, vad gäller effektivisering och kostnadsreducering i
värdekedjor. Det kan vara de krav kunden ställt och de behov som finns för att skapa
en slutprodukt. Studier kommer att göras angående, vilken effekt relationer har, samt
vilka styrmedel som används för att effektivisera processer, vilket leder till
kostnadsreducering.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka om och hur en relation kan påverka för att
skapa effektivisering för att uppnå kostnadsreducering, sett utifrån kundens perspektiv.
Avgränsning: Vi har lagt störst fokus på att undersöka relationer mellan leverantör
och kund där det finns ett avgörande samarbete. Vi avgränsar oss genom att bara
undersöka Volvo PV:s syn på relationer. Inom Volvo PV har vi bara fokuserat på
inköpsavdelningen. Vi begränsar oss genom att bara titta på den industriella
branschen där det utmärks att långa relationer är att föredra.
Metod: Studien genomfördes på en kvalitativ grund. Studien innefattar två intervjuer
vars respondenter sitter inom samma ledningsgrupp för inköpsavdelningen på Volvo
PV. Insamlingen av referensramen har gjorts av litteratur samt forskningsartiklar
inom det aktuella ämnesområdet.
Resultat och slutsats: I fallföretaget föredras och eftersträvas en öppen, ärlig, och
långsiktig relation med sina leverantörer. De använder sig av både formella och
oformella styrningssätt. Även en kombination av olika styrningsmetoder för
interorganisatoriska relationer, både av hård karaktär och mjuk karaktär tillämpas.
Genom god relation och lämpligt styrmedel, har Volvo PV effektiviserat
verksamheten i värdekedjan, d.v.s. både för Volvo och leverantörer, vilket har lett till
kostnadsreduceringar. Efter en kvalitativ fallstudie på företaget har vi kommit fram
till att både formella samt oformella styrningssätt krävs för att bibehålla förtroende
och en god relation med leverantörer. Förtroende kan byggas på en högre nivå vid
oformella styrningssätt. Att hitta balansen mellan en lämplig grad av transparensen
3
och förtroende i relationen är också ett moment som kan tillföra mervärde för
samarbetet. Vi anser att det är även av stor betydelse att kombinera lämpliga
styrningsmedel till lämplig grad i syfte att uppfylla företagets egna specifika behov.
På så sätt kan företaget uppnå effektiviseringar som leder till kostnadsreduceringar.
Förslag till fortsatt forskning: Denna studie har visar hur en kunds syn på relationer
till leverantör kan se ut. Men också vilka tillvägagångssätt kunden använder sig av för
att försöka effektivisera och kostnadsreducera.
Vidare skulle vara av intresse att se hur relationen ser ut från leverantörens perspektiv
och hur de går tillväga för att hjälpa till att effektivisera i värdekedjorna. Detta kan
skapa en överskådlig bild, hur en bra relation mellan kund och leverantör bör vara, för
att ett samarbete ska fungera. | en |