Alfabetiseringsutbildning i Norden 2007
Abstract
Kartläggning av alfabetisering i Norden (KAN) är, som namnet visar, en nordisk kartläggning
av utbildningssituationen för studerande som inte har något av de nordiska
språken som sitt modersmål och som dessutom är helt utan eller har mycket kort formell
skolutbildning.
En samverkansgrupp bestående av representanter från respektive nordiskt land har
med hjälp av medel från Nordplus Voksen genomfört kartläggningen. Samverkansgruppen
har representerats av:
· Nationellt Centrum för sfi och svenska som andraspråk,
Lärarhögskolan i Stockholm, och Institutet för svenska som andraspråk
vid Göteborgs universitet, Sverige
· Ministeriet för Flygtninge, Invandrere og Integration
och BallerupsSprogcenter, Köpenhamn, Danmark
· Vox – nasjonalt senter för læring i arbeidslivet, Oslo, Norge
· Utbildningsstyrelsen och Arbetsministeriet, Helsingfors, Finland
· Islands Pedagogiska Universitet, Reykjavik
Varje land har tagit fram aktuell information och utgångspunkt har varit en gemensamt
framtagen enkät med frågor kring organisation, styrdokument, ansvarsfrågor,
statistik, måluppfyllelse etc. Informationen har sammanställts tematiskt och redovisas
i föreliggande rapport.
Den information om alfabetiseringsutbildningens utformning och villkor, likheter och
skillnader, i våra fem nordiska länder som presenteras i rapporten kommer förhoppningsvis
att kunna ligga till grund för kvalitativa diskussioner i olika sammanhang.
Landspecifika såväl som gemensamma diskussioner kan sedan leda till förslag om
lämpliga förbättringar, lyfta fram viktiga utvecklingsområden och initiera gemensamma
nordiska utvecklingsprojekt inom området.
View/ Open
Date
2010-03-22Author
Franker, Qarin
Publication type
report
Language
swe