Show simple item record

dc.contributor.authorStröm, Anna
dc.contributor.authorTullock, Therese
dc.date.accessioned2010-03-30T09:17:50Z
dc.date.available2010-03-30T09:17:50Z
dc.date.issued2010-03-30T09:17:50Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22181
dc.description.abstractBakgrund och problem: Miljön har de senaste åren fått allt större uppmärksamhet på grund av människans påverkan och företag har därför tvingats att ta ett större ansvar för att på så sätt bli konkurrenskraftiga. Därför har miljökonsultmarknaden växt och det har kommit flera nya företag, både stora och små. Konkurrensen har blivit allt intensivare och för att kunna vara konkurrenskraftig krävs att företag erbjuder sina kunder något unikt. Miljökonsulterna erbjuder en rad olika tjänster. Kunderna på marknaden är av olika karaktär och det är svårt för miljökonsulterna att veta vad de efterfrågar. Uppsatsens utgångspunkt har varit företaget Ekosofia AB, som är ett litet miljökonsultföretag. Idag har företaget en otydlig och bred positionering. Syften: Uppsatsens syfte är att beskriva en begränsad del av miljökonsultmarknaden, dess aktörer och hur de positionerar sig. Vidare undersöktes var Ekosofia AB befinner sig bland dessa och hur de kan förbättra sin positionering. Metod: Undersökningsmetoden som valts är av kvalitativ karaktär och primärdata har samlats in genom fallstudier i form av intervjuer och enkäter. Sekundärdata är bland annat insamlad från artiklar av framstående författare inom det strategiska ämnet. Resultat och slutsatser: De främsta krafterna som påverkar miljökonsultmarknaden är kunder och substitut. Fem av de undersökta företagen ingår i samma strategiska grupp, medan ett av företagen ligger något utanför denna grupp, då de är av mer teknisk karaktär och de övriga erbjuder mer vägledande tjänster. Den viktigaste interna resursen anses vara medarbetarengagemang, samt företagens förmåga att bygga relationer med sina kunder. Den främsta anledningen till att kunderna väljer att köpa miljökonsulttjänster är att de saknar den kompetensen som krävs inom företaget. Kunderna anser att de viktigaste faktorerna vid val av leverantör är erfarenhet och kompetens. Inget av företagen anser sig konkurrera med lågt pris och de flesta av företagen misslyckas i sin differentiering, då företagen är svåra att skilja åt. Ekosofia AB behöver förtydliga sin position och smalna av strategin. De behöver rikta in sig på de tjänster där de kan få användning av sina kunskaper och de bör därför specialisera sig inom omvärldsanalys och miljökommunikation. Förslag till vidare forskning: Uppsatsarbetet har lett fram till intressanta fortsatta forskningspunkter. Framförallt skulle det vara intressant att undersöka andra strategiska grupper på denna marknad och undersöka huruvida de strategiska grupperna skiljer sig åt.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries09-10-45Men
dc.titleKonkurrentanalys av miljökonsultbranschenen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record