dc.contributor.author | Andersson, Heléne | |
dc.date.accessioned | 2010-04-19T12:44:20Z | |
dc.date.available | 2010-04-19T12:44:20Z | |
dc.date.issued | 2010-04-19T12:44:20Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22249 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att undersöka åtgärdsprogram från år 2 upp till år 6 för att se om det ur åtgärdsprogrammen går att utläsa om de används som ”levande dokument” i arbetet med att hjälpa elever att utveckla sitt matematikkunnande, samt i vilken utsträckning de uppfyller kraven från nationella föreskrifter och även den undersökta kommunens ambitioner.
Frågeställningar:
- Hur beskrivs elevers matematiksvårigheter i åtgärdsprogrammen?
- Vilka stödåtgärder sätts in?
- Hur utvärderas och följs de insatta åtgärderna upp?
Teori: Åtgärdsprogrammen har tolkats utifrån en hermeneutisk tolkning.
Metod: Studien är en fallstudie av en kommun i västra Sverige. Empirin i undersökningen består av åtgärdsprogram från tio elever som haft åtgärdsprogram från år 2 till år 6.
Resultat: Det som framkom i studien var att ofta hade eleverna samma svårigheter i deras olika åtgärdsprogram. Det var svårt att följa kunskapsutvecklingen eftersom det ofta saknades utvärderingar. Endast i tretton åtgärdsprogram av trettiosex skedde utvärdering. Åtgärdsprogrammen såg olika ut och det påverkade tolkningen. I en del åtgärdsprogram fanns åtgärder på alla nivåer (skol-, grupp- och individnivå). Det var inte alltid så att åtgärder sattes in på alla nivåer. I en del åtgärdsprogram fanns inga nivåer alls. Ansvar för åtgärderna var olika på de olika nivåerna. Vanligast på skolnivå var att rektor och specialpedagog/Special-lärare var ansvariga. På gruppnivå var det lärare och på individnivå var det vanligast att elev och föräldrar hade ansvar. Det framgick inte i åtgärdsprogrammen om eleverna uppnått de uppsatta målen eller inte. Endast i två fall kunde det tolkas att målen uppnåtts. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats Speciallärarprogrammet | en |
dc.relation.ispartofseries | HT09-2611-07 Speclär | en |
dc.subject | åtgärdsprogram | en |
dc.subject | matematiksvårigheter | en |
dc.subject | svårigheter | en |
dc.subject | åtgärder | en |
dc.subject | utvärdering | en |
dc.title | Åtgärdsprogram. Matematiksvårigheter | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |