• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling mot en skola för alla? En etnografiskt inspirerad fallstudie av entreprenöriellt lärande

Abstract
Syfte Syftet med studien var att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, belysa ett skolutvecklingsar-bete mot entreprenöriellt lärande. Det som studerats är hur entreprenöriellt lärande är initierat och implementerat på skolan, vad som kännetecknar entreprenöriellt lärande samt hur special-lärare, pedagoger och elever uppfattar det förändrade arbetssättet. I studien ställdes också frå-gan om det finns något som tyder på att entreprenöriellt lärande kan leda mot en skola för alla. Teori Områden där litteratur belyses är skolutveckling, lärande i ett sociokulturellt perspektiv, ent-reprenöriellt lärande samt litteratur kring elever i behov av särskilt stöd innefattande litteratur om den dolda läroplanen och en skola för alla, samt litteratur kring specialpedagogiskt stöd. Metod Forskningsansatsen är etnografiskt inspirerad och de metoder som använts är en fokusgrupp-sintervju med skolans speciallärare, en gruppintervju med representanter från skolan arbets-lag, samt två veckors deltagande observation. Empirin består av två bandinspelade intervjuer, informella intervjuer samt anteckningar från observationer och dagbok. Vidare förekommer dokument såsom bedömningsmatris, riskanalys, tjänstefördelning, utvärderingar och ett elev-schema. Till studiens bakgrund finns även empiri i form av en bandinspelad intervju med den tidigare skolledaren. Resultat Resultatet visar att initieringen av skolutvecklingen kom från en pedagog, att samtliga peda-goger på skolan gått en utbildning i entreprenöriellt lärande, samt att initieringsfasen pågått under ett drygt år. Vid entreprenöriellt lärande arbetar man med ämnesövergripande projekt där fokus inte bara är skolans strävansmål utan även entreprenöriella kompetenser såsom an-svarstagande och ta-sig-församhet. Under de inledande projekten ska elevernas självkänsla och självförtroende stärkas. Implementeringen har nu startat på skolan i studien, och pedago-gerna har provat på att arbeta entreprenöriellt under några projektperioder. De har sett fördelar med arbetssättet såsom fler måldiskussioner i arbetslagen där de fått en större inblick i var-andras ämnen, samt att eleverna har fått en mer varierad undervisning. De längre arbetspas-sen, där eleverna har kunnat arbeta mer fritt än under traditionell undervisning, har bland an-nat gynnat elever som annars har svårt att sitta stilla och/eller lär sig bäst genom att vara akti-va. Det fria arbetet har dock varit svårt för gruppen elever som behöver struktur och stöd. För att hinna stödja elever, samt för att hinna bedöma processen krävs många vuxna i grupperna vilket inneburit extra arbetstid. Tidskrävande är även planeringen av projekt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22250
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
gupea_2077_22250_1.pdf (314.6Kb)
Date
2010-04-19
Author
Brink, Kristina
Keywords
skolutveckling
entreprenöriellt lärande
den dolda läroplanen
en skola för alla
Series/Report no.
Magisteruppsats Specialpedagogiska prgogrammet/Spp 600
Ht09-2611-01 Specped
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV