Visa enkel post

dc.contributor.authorGrewal, Suman
dc.contributor.authorPoorrostami, Nairika
dc.date.accessioned2010-04-22T13:08:54Z
dc.date.available2010-04-22T13:08:54Z
dc.date.issued2010-04-22T13:08:54Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22284
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur man konstruerar kön på ett barnhem i Moshi, Tanzania utifrån att titta på aktiviteter och platser. Vi vill titta på hur barnen och personalen talar om och gestaltar kön på barnhemmet. Frågeställningar: 1. Finns det könade, respektive könsneutrala aktiviteter för barnen på barnhemmet och hur ser i så fall dessa ut (det vill säga hur gestaltas kön i relation till aktiviteter)? 2. Finns det platser som är könade respektive könsneutrala för barnen på barnhemmet och hur ser i så fall dessa ut (det vill säga hur gestaltas kön i relation till platser)? 3. Hur talar barnen om och hur iscensätter de kön, samt hur talar personalen på barnhemmet kring barnens sätt att vara flicka respektive pojke? Metod: Materialet till denna kvalitativa studie har inhämtats med hjälp av strukturerade intervjuer och direktobservationer för att skapa en bild av hur man på detta specifika barnhem gör kön. Vi har en socialkonstruktionistiskt utgångspunkt där vi ser på kön som en social konstruktion. Resultat: Det vi fann mest framträdande i resultaten från denna studie var att flickor och pojkar separerades i könsspecifikagrupper när det kom till viktiga frågor och att detta var ett sätt att göra kön på barnhemmet. De fick i en tidig ålder lära sig om vilka beteenden, aktiviteter och platser som var lämpliga för en flicka respektive pojke. Ett sätt att köna aktivt var att begränsa samt utöka möjligheterna för barnen att delta i viss aktivitet och vistas på en viss plats. Vi såg att barnen tidigt skolades in i det rätta sättet att förhålla sig till dessa aktiviteter och platser, utifrån sitt kön.en
dc.language.isosween
dc.subjectKön (flicka och pojke), socialisation och kontexten
dc.title” There is a difference, because gender” En kvalitativ studie om hur kön görs på ett barnhem i Moshi, Tanzaniaen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post