Show simple item record

dc.contributor.authorBeyer, Martin
dc.contributor.authorLindholm, Joakim
dc.date.accessioned2010-04-28T11:15:58Z
dc.date.available2010-04-28T11:15:58Z
dc.date.issued2010-04-28T11:15:58Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22295
dc.description.abstractBakgrund: Ett antal nya idéer har blivit introducerade i ekonomistyrningen på senare tid och mycket har skett inom Business Intelligence (BI). BI har dock mest funnits som del av ett större system eller eget system som implementeras till företag på plats. Konceptet att istället hyra olika IT-lösningar, så kallade SaaS-lösningar (software as a service), blir allt mer populärt inom affärsvärlden och kan minska företagens börda när det gäller installation, konfigurering, underhåll och andra inneboende projektriskfaktorer. Frågeställning: Vad innebär fenomenet SaaS BI och hur ser spridningen ut? Syfte: Syftet är att beskriva Business Intelligence som hyrtjänst, samt studera hur detta sprids och anammas av marknaden i Sverige. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod för att samla in djupgående data till studien. Resultat och slutsatser: Studien visar att SaaS BI är en innovation. Spridningen av SaaS BI på den svenska marknaden är begränsad och spridningen sker i dagsläget främst från utbudssidan, alltså förespråkare av innovationen. Viktiga faktorer vid spridningen av SaaS BI är påverkan och imitation.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries09-10-50Men
dc.subjectBusiness intelligence (BI), software as a service (SaaS), diffusion och innovationen
dc.titleBusiness Intelligence. Software as a Serviceen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record