Show simple item record

dc.contributor.authorSandoff, Mette
dc.date.accessioned2010-04-30T09:17:30Z
dc.date.available2010-04-30T09:17:30Z
dc.date.issued2010-04-30T09:17:30Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22308
dc.description.abstractSkriften fokuserar hotellbranschens specifika förutsättningar och bidrar till att förstå branschens utveckling, särskilt när det gäller personalområdet. Fältmaterial från 2001 respektive 2009 visar på både likheter och skillnader. De diskussioner som förs relateras till teori inom service management – som fokuserar serviceverksamheters särskilda betingelser – samt HRM – som tydligt adresserar hantering av personalfrågor. Andra teoretiska begrepp som lyfts in i diskussionerna är standardisering, utbildning, människosyn och humanism. I takt med att branschen och de verksamma förändras skapas nya förutsättningar och behov. Utbildning argumenteras få en allt viktigare roll att fylla inom framtidens hotellnäring. Humanistiska utgångspunkter och humaniora kan i sammanhanget få en särskild betydelse, dels för att stå sig i den allt hårdare konkurrensen, dels för att utmärka sig visavi tillverkningsindustrien
dc.format.extent66en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesFE-rapporten
dc.relation.ispartofseries2010-418en
dc.subjecthotellen
dc.subjecthuman resource managementen
dc.subjectservice managementen
dc.subjectstandardiseringen
dc.subjectutbildningen
dc.subjectmänniskosynen
dc.subjecthumanismen
dc.titleHotell och Human Resource Management: Har de en gemensam framtid?en
dc.typeTexten
dc.type.svepreporten
dc.contributor.organizationFöretagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborg universiteten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record