dc.contributor.author | Larsson, Malin | |
dc.contributor.author | Sunesson, Erik | |
dc.date.accessioned | 2010-05-21T09:51:39Z | |
dc.date.available | 2010-05-21T09:51:39Z | |
dc.date.issued | 2010-05-21T09:51:39Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22385 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Hastighetsöverträdelser på de svenska vägarna är ett underskattat problem som i hög grad påverkar folkhälsan. Fortkörning är idag ett socialt accepterat fenomen. Samhället premierar snabbhet och effektivitet, vi vill hinna med så mycket som möjligt på kortast möjliga tid, både privat och i arbetet. Det finns en belöning i att köra för fort. Attityden verkar vara att fördelarna överväger nackdelarna. Statistik visar att Sverige är sämre än många andra länder i Europa på att hålla hastig-heten. Över hälften av de svenska trafikanterna kör för fort, dock är Sverige världsle-dande på trafiksäkerhet och har ett av de lägsta dödstalen per invånare globalt. Hastighetsöverträdelser orsakar kostnader för olika sociopolitiska grupper i samhället. Kostnaderna för hastighetsöverträdelser är bland annat ökade skade- och dödstal, mil-jöutsläpp som direkt påverkar folkhälsan, buller och ökad bränsleförbrukning. Syfte: Att öka kunskapen om hastighetsöverträdelsers ekonomiska konsekvenser för samhället i stort. Frågeställning: Hur påverkas samhällets totala kostnader om medelhastigheten ökar på grund av ökade hastighetsöverträdelser? Metod: Ett deskriptivt synsätt med både kvantitativa och kvalitativa inslag. De kvalita-tiva inslagen kommer bestå av intervjuer och de kvantitativa i form av historiska data och rapporter. Undersökningens resultat redovisas i en värderingsmodell. Slutsats: Samhällets kostnader ökar med ökade hastighetsöverträdelser. Värderings-modellen visar att både de positiva och negativa ekonomiska följderna av hastighets-överträdelser är stora. Vilken sida som slutligen ”vinner” beror dock på vilken tolkning som resultaten ges. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Industriell och finansiell ekonomi | en |
dc.relation.ispartofseries | 09/10:18 | en |
dc.title | Ökade hastigheters ekonomiska konsekvenser för samhället som helhet – en sammanvägning av individernas, näringslivets, kommunernas, landstingens och statens primära kostnader och besparingar | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |