Sustainable Supply Chain Management - En studie om hållbar utveckling i leverantörskedjor
Abstract
Problem och bakgrund: Fram till för ett antal år sedan fokuserade forskare inom Supply Chain
Management på frågor som miljö, säkerhet och sociala rättigheter separat, utan att titta på vad
interaktion mellan dessa frågor kunde innebära för företag. Sedan dess har mängder av akademiska
artiklar skrivits som behandlar hållbar utveckling sett ur ett helhetsperspektiv där ekonomiska,
miljömässiga och sociala strategier behandlas tillsammans för att uppnå största möjliga nytta i företags
leverantörskedjor. Dessa har sedermera mynnat ut i ett koncept som benämns Sustainable Supply
Chain Management (SSCM). I ljuset av detta ämnar rapporten besvara två frågor: (i) Vilka
nyckelområden består ämnesdisciplinen SSCM av? och (ii) i vilken utsträckning arbetar svenska
företag som anses vara goda exempel inom arbete med hållbar utveckling med SSCM i sin
verksamhet?
Syfte: Syftet med rapporten är att redogöra för vilka nyckelområden forskningsdisciplinen SSCM
består av. Vidare är det att undersöka huruvida det sätt som företag, identifierade som goda exempel,
arbetar med hållbara leveranskedjor stämmer överens med den senaste SSCM-forskningen.
Avgränsningar: Studiens teoretiska referensram är i största möjliga mån baserad på artiklar som
hanterar SSCM som ett helhetskoncept. På grund av studiens omfattning har det endast varit möjligt
att undersöka två företags SSCM-strategier. Studien bedömer inte till vilken grad dessa arbetar med
SSCM utan endast på vilket sätt de gör det.
Metod: Studien har genomgående en kvalitativ ansats. SSCM-litteratur har tolkats för att resultera i en
teoretisk referensram. För insamling av primärdata har semistrukturerade intervjuer genomförts med
representanter från IKEA och Electrolux, samt information om företagen hämtats från respektive
hemsida. I analysen granskas respektive företags arbete gentemot den teoretiska referensramen.
Resultat och slutkommentar: SSCM-konceptet består i huvudsak av nio nyckelområden, fem
strategiska och fyra operativa. Studien visar vidare att Electrolux arbetar med åtta av dessa medan
IKEA arbetar med sju. Detta gör de inom ramen för sina egna program och arbetar således inte
uttryckligen med SSCM.
Förslag till vidare forskning: Forskning angående utveckling av kontrollsystem, sociala frågors roll i
SSCM och i Triple Bottom Line (TBL), samt ytterligare litteraturgenomgångar för att utveckla SSCMkonceptet
är nödvändiga.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-05-21Author
Karlsson, Daniel
Vial, Claudine
Series/Report no.
Industrielll och finansiell ekonomi
09/10:9
Language
swe