Redovisning av goodwill - en studie av goodwillen inom två branscher
Abstract
Bakgrund och problembeskrivning: Goodwill och värdering av goodwill är något som diskuterats under lång tid. Bakomliggande orsaker till goodwill är bland annat humankapital, höga kassaflöden inom de närmaste åren, synergieffekter och fördelaktiga marknadspositioner. Frågorna kring goodwill är många. Samtidigt finner vi att det är för lite fokus på vad företagen säger om goodwill i sina årsredovisningar och vi vill försöka ge en tydligare bild av goodwill med årsredovisningarna som utgångspunkt. Våra två huvudfrågor blir därför:
– Hur ser värdet av goodwill ut i relation till redovisat eget kapital och tillgångar i de börsnoterade bolagens koncerner för verksamhetsåret 2009?
– Kan vi jämföra goodwill mellan företag?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa en ökad förståelse kring goodwillens innebörd och storlek samt ett försök att klarlägga om informationen som ges i publicerade årsredovisningar är tillräcklig för att skapa en rättvisande/korrekt bild av företags finansiella ställning.
Avgränsningar: Vi har begränsat undersökningen till företag noterade på OMX Stockholm Large Cap, där vi undersöker industri- och sjukvårdsbranscherna. Utifrån inledande företagspresentationer valdes det sedan ut tre par för en mer djupgående flerårsanalys: ett par med olika storlek på goodwill inom industri, ett par med olika storlek goodwill inom sjukvård och ett par där företagen växer med hjälp av förvärv.
Metod: Vår uppsats är uppbyggd med en kvantitativ ansats. Årsredovisningar och dess information ligger till grund för uppbyggnad av empiri. Till vår hjälp används fyrkantsmodellen som grafiskt, enkelt och pedagogiskt visar ett företags resultat- och balansräkning. Årsredovisningarna samt fyrkantsmodellen skapar enhetlighet och objektivitet för studien, vilket leder till ökad tillförlitlighet och relevans.
Resultat och slutsatser: Som svar på vår första huvudfråga finner vi att goodwill hos företagen på OMX Stockholm Large Cap motsvarar ca 15 % av bolagens tillgångar och runt 40 % av deras eget kapital, om vi bortser från finansbranschen. Vi åskådliggör goodwillposten per bransch i en aggregerad fyrkantsmodell som visar att goodwill är någorlunda jämt utspridd över de olika branscherna.
Vad gäller jämförbarhet mellan företagen så sluter vi oss till att det inte går att göra några generella jämförelser. Vi hittar några exempel där redovisningarna verkar missvisande och vi diskuterar relevansen i redovisningen och vilka upplysningar företagen ger. Generellt får vi ändå ut mycket information från redovisningen. Det som gör att vi inte finner goodwill jämförbar är att sättet goodwill värderas på gör att det inte är de orsaker som ger uppkomst till goodwill som sedan värderas efterföljande år. Goodwillposten blir därför en post som minskar gapet mellan företagets redovisade värden på övriga tillgångar och företagets verkliga värde. Hur stor goodwillposten är beror på vilka förvärv företaget har gjort, men säger i övrigt inte särskilt mycket om företaget.
Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag är att komplettera studien med övriga branscher, för företag noterade på OMX Stockholm Large Cap, och i nästa steg applicera på andra noterade marknader inom EU. Ser fördelning och storlek av goodwill liknande ut?
En annan intressant studie vore att djupdyka i förvärvsanalyser på ett företag, med tillgång till deras interna redovisning, och på så sätt se vilka faktorer som ligger bakom värderingar och beslut kring goodwillens andel av ett förvärv.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-07Author
Bodén, Björn
Gerell, Jens
Series/Report no.
Externredovisning
09-10-61M
Language
swe