• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Finanskrisens effekter - En lönsamhetsanalys av tre företag inom klädbranschen

Abstract
Bakgrund och problem: Klädbranschen är en konkurrensutsatt bransch med flera stora aktörer på marknaden. Konkurrensen innebär prispress och minskade marginaler och därmed måste företagen hitta nya och bättre lösningar för att nå sina uppsatta mål. Finanskrisen som accelererade under hösten 2008 ställde dessutom allt på sin spets, vilket gör denna tid till ett ypperligt tillfälle att analysera och utvärdera hållbara lösningar för att behålla en stabil lönsamhet. Vi kommer att undersöka hur variablerna konjunktur, konkurrens, strategi, effektivitet och finansiering har påverkat KappAhls, Hennes & Mauritz och Retail and Brands lönsamhet under den senaste finanskrisen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att hitta och förklara förändringar i lönsamheten i klädbranschen under den senaste finanskrisen. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på klädföretag som är börsnoterade i Sverige. Den tidsmässiga avgränsningen är åren 2006-2009. Metod: Rapporten har en abduktiv ansats, då ett antal variabler, som antas ha ett samband, används för att förklara lönsamhetsmönstret i en bransch under finanskrisen. Undersökningen är gjord som en fallstudie av klädbranschen, där det specifika fenomenet är finanskrisen, och där KappAhl, H&M och RNB representerar den svenska klädbranschen. Årsredovisningar har främst använts som informationskälla. Resultat och slutsatser: Räntabilitet på totalt kapital förändrades inte avsevärt för H&M och KappAhl, vars RT-kurvor följde säsongsmönstret men med en aning djupare nedgångar under finanskrisen. RNBs RT är betydligt mer föränderlig och var negativ under vissa perioder under krisåren. Vad det gäller RT kan vi generellt också se att det framförallt är vinstmarginalen för samtliga företag som påverkat lönsamheten, inte lageromsättningshastigheten. Företagens konkurrensstrategi är i grund och botten nyckeln till att lyckas på marknaden oavsett låg- eller högkonjunktur. En framgångsrik strategi tillsammans med en hög operationell effektivitet ger en stabil RT. En stabil RT i sin tur ger en stabil finansiell ställning och möjlighet till en högre skuldsättningsgrad och högre RE. Den stabila finansiella ställningen möjliggör en offensiv strategi under en lågkonjunktur och fortsatt expansion, med eget eller lånat kapital. Den offensiva strategin gör att företaget kan vinna marknadsandelar och att försprånget till konkurrenterna ökar ännu mer vilket leder till en ännu högre RT och bättre finansiell ställning i framtiden. Det vi kan se är alltså att företagets konkurrensstrategi är nyckeln till allting. Om företaget har en framgångsrik strategi tillsammans med en tillfredställande effektivitet kommer konkurrensen och konjunkturpåverkan bli underordnad eftersom företaget kommer att konkurrera ut sina konkurrenter oavsett hur marknaden förändras.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22577
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_22577_1.pdf (1.364Mb)
Date
2010-06-14
Author
Nilsson, Anette
Svahn, Emil
Series/Report no.
Ekonomistyrning
09-10-77M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV