Balanced Scorecard - Värdeskapande eller en väcker färg på tapeten. En undersökning av adoptionsmotiv för det balanserade styrkortet
Abstract
Bakgrund och problem: Historiskt har företagens system för prestationsmätning varit
kortsiktiga och finansiella, men genom den skiftande konkurrensen har allt mer kritik riktats
emot dessa system. Som ett svar på denna kortsiktighet har det kommit flera nya
managementtekniker som belyser företaget utifrån fler perspektiv än det finansiella. Det finns
idag forskning hur det balanserade styrkortet skapar värde (De Geuser et al, 2009). Denna
forskning har framförallt tillkommit under senare år och fanns således inte när många företag
implementerade sitt styrkort. Detta kan därför inte ses som ett svar på varför företagen valt att
implementera konceptet.
Andra forskare förklarar spridningen genom retoriska argument, fads and fashion, imitation
och sampaketering med andra management innovationer. Med detta som bakgrund vill vi
besvara frågan: Varför implementeras det balanserade styrkortet i svenska företag och vilka
motiv ligger bakom samt hur företaget vet att styrkortet kommer tillfredställa dessa motiv.
Syfte: Syftet med denna studie är att förklara varför svenska företag väljer att implementera
det balanserade styrkortet och förstå vilka motiv som ligger bakom dessa
implementeringsbeslut.
Avgränsning: Studien är begränsad till fem svenska företag som alla bedriver verksamhet
inom Sverige. Studien är även begränsad till de företag som idag använder det balanserade
styrkortet eller som använt det tidigare.
Metod: Studien grundar sig på en intensiv uppläggning där fem företag har undersökts.
Empirin har insamlats genom kvalitativa intervjuer med anställda på företagen. Urvalet
gjordes från företag som använder eller har använt det balanserade styrkortet och finns på ett
avstånd som gör intervjuerna genomförbara.
Resultat och slutsatser: Slutsatserna är att det inte kan ges en generell förklaring eller motiv
till varför företag implementerar det balanserade styrkortet. I studien framkommer att
samtliga av de fem företagen haft mer än ett motiv som i förening förklarar adopteringen.
Vidare framkommer några återkommande motiv till företagens användning av det balanserade
styrkortet. Dessa är: ny ledning, syrmedlet låg i tiden, identitetsförvaltning och fads and
fashion
Förslag till fortsatt forskning: I studien har visats att tre av de fem företagen fått en ny
ledning före implementeringen. Det vore här intressant med en kvantitativ undersökning som
kartlägger hur vanligt detta är bland de företag som använder styrkortet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-22Author
Alm, Andreas
Alm, Victor
Keywords
Implementering, BSC, värdeskapande, managementkoncept
Series/Report no.
Ekonomistyrning
09-10-85
Language
swe