Studenters etiska resonemang
Abstract
Inledning: En revisor ställs i sin profession ofta inför etiska dilemman och svårigheter där
moralen sätts på prov. Det är då viktigt att revisorn i fråga agerar så etiskt
korrekt som möjligt, dels för att lagen faktiskt kräver det men även för att
samhället på många sätt är beroende av att redovisningen i företagen är riktigt
utförd. Eftersom det är universiteten och högskolorna runt om i landet som
tillhandahåller den utbildning som krävs för att bli revisor så har även de ett
visst ansvar att ge studenterna utbildning inom etik.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera eventuella skillnader i det etiska
resonemanget mellan studenter som läser första respektive sista året av sin
utbildning med inriktning på redovisning. Författarna avser också att undersöka
på vilken nivå studenterna resonerar utifrån Kohlbergs moralutvecklingsteori
samt diskutera vad de eventuella skillnaderna kan bero på.
Metod: Författarna intervjuar åtta studenter, fyra förstaårsstudenter och fyra
sistaårsstudenter på Handelshögskolan vid Göteborg Universitet. Detta för att
se på vilken etisk nivå de resonerar samt om det finns några skillnader
årskurserna emellan.
Slutsats: Studien tyder på att det föreligger skillnader mellan de som läser första året
jämfört med de som läser det sista året. Förstaårsstudenterna hamnar i snitt på
nivå tre på Kohlbergs sexgradiga skala, där sex är den högsta etiska nivån och
ett är den lägsta, medan sistaårsstudenterna i snitt hamnar på nivå fem. Det
finns många olika förklaringar till vad detta kan bero på men studien tyder på
att utbildning i kombination med ålder i alla fall har en viss betydelse.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-29Author
Capretti, Björn
Wendéus, Alexandra
Keywords
Etik, Moral, Kohlberg, Moralutvecklingsteori, Moral
Series/Report no.
Externredovisning
09-10-108M
Language
swe