Oracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida position
Abstract
Den globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgått betydande förändringar, vilket
skapat ett allt hårdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivit
allt viktigare för aktörerna på marknaden. Försäljningen av Volvo Car Corporation och Saab
Automobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansågs därför som en
nödvändig åtgärd för att säkerställa Saabs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk ägande
har emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske största
utmaning någonsin i sviterna av en extrem global lågkonjunktur. General Motor och Ford Motor
Company drabbades hårt, vilket ledde till att det inte längre ansågs ekonomiskt hållbart att behålla
förlusttyngda bilmärken som Saab och Volvo. Lösningen innebar en försäljning av Saab Automobile
från General Motor till holländska Spyker Cars, samtidigt som kinesiska Geely Automobile
förvärvade Volvo Car Corporation. Utifrån ovanstående problematik är syftet med uppsatsen att
kartlägga strategiska förändringar inom svensk personbilindustri samt undersöka hur Saab respektive
Volvos strategiska position förändrats under perioden av amerikanskt ägande. Vidare ämnar uppsatsen
prognostisera svensk bilindustris framtida utveckling. Studien bygger på en kvalitativ studie som
utgörs av en explorativ och deskriptiv forskningsansats. Empiriskt material har dels samlats i form
sekundär information så som avhandlingar och tidningsartiklar rörande ämnet, dels genom djupgående
intervjuer med väl insatta fordonsanalytiker. Resultatet från studien visar att Volvo och Saab under
1970-talet till och med dagens datum i allt större grad har kommit att positionera sig inom
premiumsegmentet. Under tiden av amerikanskt ägande kom dessa tendenser att bli allt mer påtagliga
till följd av att mer premiumrelaterade attribut inkluderades i företagens position. Resultatet indikerar
på att Saab Automobiles haft svårigheter att realisera företagets premiumambitioner tillföljd av
bristande investeringar. Volvo Car Corporation har emellertid inte riktigt uppnått företagets premium
inriktning tillföljd av företagets fragmenterade identitet. Vidare visar studien på att Volvo och Saabs
framtida position till stor grad är beroende av hur Spyker Cars och Geely väljer att integrera
bilproducenterna. Omvärldens komplexa och förändrliga karaktär medför emellertid svårigheter att
bedöma vart den svenska bilindustrin i framtiden är på väg.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-30Author
Brynielsson, Isac
Rogbrant, Karl
Series/Report no.
Ekonomistyrning
09-10-111M
Language
swe