dc.contributor.author | Jonsson, Helena | |
dc.date.accessioned | 2010-07-01T11:44:54Z | |
dc.date.available | 2010-07-01T11:44:54Z | |
dc.date.issued | 2010-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22762 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med undersökningen var att studera lärares erfarenhet av att arbeta med learning study som modell för undervisning. Avsikten var att försöka förstå om modellen kan bidra till att öka den beredskap som behövs för att möta elevers variation i undervisningen genom att ge lärare redskap för reflektion och förändring. Syftet var också att undersöka om learning study skulle kunna vara ett redskap för specialpedagogens arbete inom ramen för en inkluderande pedagogik.
Teori/Metod: Undersökningen baseras på intervjuer med fem lärare från två grundskolor,
7-9. Inför studiens genomförande gjordes en auskultation i learning study, för att bättre kunna förstå dess upplägg inför intervjuundersökningen. I intervjuerna användes halvstrukturerade och öppna frågor och svaren analyserades genom transkription samt genomläsningar av dess innebörder. Empirin kopplades till frågeställningarna i studien, utifrån lärares erfarenhet av learning study och förståelse och tolkning anknöts till en hermeneutisk ansats.
Resultat: Min utgångspunkt var att studera ett redskap för specialpedagogen, ett redskap med fokus på inkludering samt lärares och elevers lärande. Studiens resultat visade på möjligheter för en inkluderande pedagogik inom learning study. Om lärarna uppmärksammade olika felaktiga svar gynnade det elevers lärande och alla elever upplevdes som en tillgång i klassen. Utifrån intervjusvaren har det framkommit att lärare som har deltagit i en learning study, förändrade sedan sitt förhållningssätt i den fortsatta undervisningen genom att använda verktyg och den teori som kallas variationsteorin. Tid för reflektion och tid för diskussioner var centralt utifrån möjligheten att utveckla lärares och elevers lärande i strävan efter en inkluderande undervisning. Modellen tolkar jag som tidskrävande men utmärkande för de flesta utvecklingsarbeten är att de tar tid.
Specialpedagogens roll skulle kunna vara att ingå i studien och delta med den kompetens som behövs vid analys av för- och eftertest. En specialpedagog skulle kunna dela handledarskap med en ämnesansvarig. Handledarrollen upplever jag som mycket central och som ett redskap inom ramen för inkluderande pedagogik. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-15 Specped | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | learning study | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | reflektion | sv |
dc.title | Learning study med fokus på inkludering och elevers lärande | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |