dc.contributor.author | Söderman, Frida | |
dc.date.accessioned | 2010-07-05T08:55:21Z | |
dc.date.available | 2010-07-05T08:55:21Z | |
dc.date.issued | 2010-07-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22780 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att belysa pedagoger och rektorers uppfattningar om samverkan vid övergången mellan förskola till förskoleklass med fokus på barn i behov av särskilt stöd. I studien undersöks även frågan om vilka möjligheter det finns för utveckling inom området. Centrala frågeställningar i studien är: hur beskriver förskolans rektor och pedagoger övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd? Vilka hinder och möjligheter beskriver rektor respektive pedagoger för barn i behov av särskilt stöd vid övergången från förskola till förskoleklass? Vad finns det för vilja och önskan om samverkan hos pedagoger i förskolan?
Teori och metod: Forskningsansatsen är etnografiskt inspirerad och tolkningsansatsen för studien utgår från det sociokulturella perspektivet. De metoder som använts i studien är ljudinspelade fokusgruppsintervjuer med förskolans rektor och pedagoger, samt deltagande observation vid överlämningssamtal med pedagoger och rektor i förskola samt pedagoger i förskoleklass. Datamaterialet transkriberades och olika teman analyserades fram utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
Resultat: Studiens resultat visar att relationen mellan förskola och skola är en viktig fråga som är aktuell i allra högsta grad. Resultatet visar att det i den aktuella praktiken saknas en fungerande övergång och samverkan mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. I mötet med förskoleklassens pedagoger uppstår ett dike i avsaknad av gemensamma begreppsdefinitioner och intentioner för måluppfyllelse. Studien visar dock att pedagogerna i förskolan är engagerade och har en gemensam syn på tankar och synsätt och på vad som för dem är innehåll och målsättning med överlämning från förskola till förskoleklass. Det finns en önskan om förändring och pedagogerna i förskolan är eniga; det måste vara barnen, i synnerhet de som är i behov av särskilt stöd som står i centrum, när det gäller uppläggning av samverkan mellan förskola och förskoleklass och inte traditioner eller yrkeskulturer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet/SPP 600 | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-06 Specped | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | förskoleklass | sv |
dc.subject | samverkan | sv |
dc.subject | barn i behov av särskilt stöd | sv |
dc.subject | sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.subject | fokusgrupp | sv |
dc.title | "Vi i förskolan - Dom i förskoleklass". Pedagogers uppfattningar om övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov i särskilt stöd | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |